07.06.2019 | Автор: Адвокатське бюро "Олександра Травянка"
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

СУД: Військові пенсії або як влада видає нормативні акти на свою користь (Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2019р. у справі №320/2021.19р.)

СУД: Військові пенсії або як влада видає нормативні акти на свою користь (Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2019р. у справі №320/2021.19р.) - 0_79613600_1559905078_5cfa4336c2644.jpg

Фабула судового акту: Клієнту стало відомо, що заробітна плата військовослужбовців значно збільшилася з того часу, як останній проходив військову службу. Відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення віськовослужбовців та деяких інших категорій осіб" право на перерахунок пенсії виникає у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення. Проте при аналізі відповідних довідок з пенсійного фонду було встановлено,що перерахунок клієнту проведений відповідно до вимог п.1, 2 Постанови КМУ № 103.

Проте відповідно до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 826/3858/19  від 05.03.2019 року п.1 та 2 зазначеної постанови скасований, а тому відсутні правові підстави для здійснення поетапного збільшення пенсії віськовослужбовцям, а тому клієнту повинно бути виплачено 100% призначеного пенсійного забезпеченння з 01.01.2018 року.

З метою встановлення належного грошового забезпечення та забезпечення виплати різниці не сплачених коштів клієнту адвокатом було подана адміністративний позов в інтересах клієнта з вимогами визнати дії пенсійного фонду протиправними та зобов'язати здійснити перерахунок та невиплати  100% визначеного пенсійного забезпечення відповідно до тарифної сітки , розрядів та коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців.Поданий позов суд задовольнив в повному обсязі.

Вказане рішення може бути застосовано як аналогія та відповідний зразок для можливості поновлення прав військових пенсіонерів.

З повагою, Адвокатське Бюро «Олександра Травянка»!  

Аналізуйте судовий акт: Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 826/3858/19  від 05.03.2019 року

Громадянин, якому призначена пенсія, має необмежене право на її отримання незалежно від місця постійного проживання: на території України або за її межами (Постанова ВСУ у справі № 21-180а15 від 12 травня 2015р.)

Право на пенсію має бути належним чином забезпечене, і сумніви щодо заповнення трудової книжки у цьому не завада ( ВС/КАС у справі № 127/9055/17 від 06 березня 2018 р.)

Відео:  ЯК ПОРУШИТИ КРИМІНАЛЬНУ СПРАВУ, ЯКЩО ПОЛІЦІЯ БЕЗДІЄ?

Також читайте: ВИ СТАЛИ ЖЕРТВОЮ ЗЛОЧИНУ? ЩО РОБИТИ?

 
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

22 травня 2019 року                                                                                                                                               № 320/2021/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р, розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області(далі - відповідач), в якому просить:
- визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, щодо не перерахунку та невиплати ОСОБА_1 (реєстраційний номер платника податку НОМЕР_1) 100% визначеного пенсійного забезпечення відповідно до тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» - є протиправною;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області перерахувати та виплатити   ОСОБА_1 (реєстраційний номер платника податку НОМЕР_1) 100% визначеного пенсійного забезпечення відповідно до тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та відповідно до вимог Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 01.01.2018 року;
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що у ході перерахунку пенсії позивача відповідно до чинного законодавства, зокрема  Постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 р. №103  (далі - Постанова № 103)  відповідачем протиправно виплачується підвищена пенсія з 01.01.2018 - 50 % суми підвищення; з 01.01.2019 - 75 %; з 01.01.2020 - 100 %.  Такі дії відповідача, позивач вважає такими, що не ґрунтуються на нормах та суперечать вимогам чинного законодавства. Позивач наполягає на необхідності управлінню згідно з приписами  Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"  ( далі - Закон № 2262-ХІІ) провести перерахунок його пенсії  в повному обсязі з 01.01.2018.
Також на обгрунування своєї позиції, позивач звертає увагу, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва  від 12 грудня 2018 року по справі за № 826/3858/18, яке набрало чинності після його апеляційного оскарження (Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від   05 березня 2019 року, якою залишено без змін рішення Окружного адміністративного суду міста Києва) встановлено, що пункти 1 та 2 Постанови № 103, що передбачають відсоткове зменшення виплати пенсії військовослужбовцям (зокрема позивачу) є протиправними та нечинними.
Відповідач з позовом не погодився, надав до суду письмовий відзив, де зазначив, що у своїй діяльності керується виключно чинними законами та підзаконними нормативно-правовими актами, а тому перерахунок пенсії позивача було здійснено правомірним шляхом, у відповідності до передбачених приписів та норм права.
Відповідачем в обґрунтування правової позиції зазначено, що Кабінетом Міністрів України 30.08.2017 року було прийнято Постанову № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704), відповідно до якої затверджено нові схеми тарифних розрядів зазначених осіб. З метою виконання Постанови № 704 та положень ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 року прийнято Постанову №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", що передбачає поетапну виплату сум підвищення перерахованих пенсій (з 1 січня 2018 року - 50% суми підвищення пенсії, з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75%, з 1 січня 2020 року - 100%).
На виконання Постанови № 103 (яка на момент виникнення спірних правовідносин, ще не була оскаржена і підлягала застосуванню)Головним управлінням було здійснено перерахунок пенсії позивачу на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій виданої уповноваженим органом за відповідною посадою  з урахуванням посадового окладу в сумі 4510,00 грн., окладу за військове звання в сумі 340,00 грн. та надбавки за вислугу років (45%) в сумі 2632,50 грн.
За таких обставини, відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.04.2019 р. було відкрито провадження у справі, розгляд якої здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 після звільнення з військової служби, перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Київській області та отримує пенсію  відповідно до положень  Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
01 січня 2018 року відповідно до  статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб",  постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб"  позивачу було проведено перерахунок пенсії з урахуванням таких видів грошового забезпечення: посадовий оклад в сумі в сумі 4510,00 грн., окладу за військове звання в сумі 340,00 грн. та надбавки за вислугу років (45%) в сумі 2632,50 грн. І відповідно до положень Постанови № 103, позивачу виплачувалося 50 % підвищення пенсії.
01 січня 2019 позивачу знову було проведено відповідний перерахунок пенсії з урахування положень Постанови № 103, згідно з якою виплачується 75 % підвищення пенсії.
Вищезазначене підтверджується Розрахунком пенсії за вислугу років по пенсійній справі № ФК 68782 від 01.01.2018 р. та 01.01.2019 р.
Позивач 12.04.2019 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області із заявою, в якій просив провести перерахунок та здійснювати виплату пенсії загальною сумою (з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії). Відповідь на заяву відповідачем не була надана.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо виплати лише 50% - з 01.01.2018, і 75 % - з 01.01.2019 суми підвищення пенсії позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до  статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є  Закон України від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Цим  Законом  держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного  законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до  статті 63 Закону №2262-XII  перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим  Законом  та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього  Закону  провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону№2262-XII, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Усі призначені за Законом № 2262-XII  пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим  Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Уразі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим  Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 45) пенсії, призначені відповідно до  Закону України  "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704  «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком  1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком  14.
21 лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №103, п. 1 якої, відповідно до ч. 4  ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"  Кабінет Міністрів України, постановив перерахувати  пенсії, призначені згідно із Законом України  «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»  до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із  Законом  особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до  постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704  «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Виплату перерахованих відповідно до пункту 1 Постанови  № 103 підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 р. у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.
Як вже зазначалось судом та підтверджується матеріалами справи, відповідач, з урахуванням вимог  Постанови № 704  та Постанови № 103, з 01 травня 2018 року здійснив перерахунок пенсії позивача, про що свідчить наданий перерахунок пенсії по пенсійній справі № ФК 68782.
Відповідно до вказаного розрахунку сума доплати становить лише 50% - з 01.01.2018, і 75 % - з 01.01.2019суми підвищення.
Суд наголошує, що вимогами ч. 3  ст. 52 Закону № 2262-ХІІ  встановлено, що виплата пенсій провадиться за поточний місяць загальною сумою у встановлений строк, але не пізніше останнього числа місяця, за який виплачується пенсія.
Цією або жодною іншою нормою  Закону №2262-ХІІ, який у спірних правовідносинах є спеціальним, не передбачено можливість сплати пенсії частинами у майбутньому та/або із застереженнями про наявність фінансування.
Водночас суд зазначає, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва  від 12 грудня 2018 року по справі за № 826/3858/18, яке набрало чинності після його апеляційного оскарження (Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від   05 березня 2019 року, якою залишено без змін рішення Окружного адміністративного суду міста Києва) встановлено, що пункти 1 та 2 Постанови №103, передбачають відсоткове зменшення виплати пенсії військовослужбовцям (зокрема позивачу) та пункт 5 і додаток 2 Постанови № 45, відтак звужують зміст вже існуючих прав таких осіб.    
І як наслідок суд по справі № 826/3858/18 визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2  постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб"  та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Рішенням Конституційного Суду України від 11.10.2005 №8-рп/2005  звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу права і свобод - це зменшення, зокрема, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.
Крім того, ст. 1 Першого Протоколу до Конвенції кожній фізичній або юридичні особі гарантовано право мирно володіти своїм майном. При цьому зазначено, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених  законом  і загальними принципами міжнародного права.
У пунктах 21, 24 рішення у справі "Федоренко проти України" від 1 червня 2006 р., Європейський суд з прав людини, здійснюючи прецедентне тлумачення статті 1 Першого Протоколу до Конвенції сформулював правову позицію про те, що право власності може бути "існуючим майном" або "виправданими очікуваннями" щодо отримання можливості ефективного використання права власності чи "законними сподіваннями" отримання права власності (cf., Pressos Compania Naviera S.A. v. Belgium, рішення від 20 листопада 1995 р., серія А, № 332, с. 21, п. 31). Аналогічна правова позиція щодо права власності особи сформульована Європейським судом з прав людини і в справі Стретч проти Сполучного Королівства (Stretch - United Kingdom, №44277/98, рішення від 24 квітня 2003 р.).
Отже, в розумінні статті 1 Першого Протоколу до Конвенції, позивач, отримуючи пенсію відповідно  Закону №2262-ХІІ, мав законні сподівання на своєчасне здійснення перерахунку пенсії у визначених законодавством випадках та виплату перерахованої пенсії без будь-яких обмежень.
Відтак, є обґрунтованими та підлягають задоволенню вимоги позивача у частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області зробити перерахунок пенсії та виплачувати 100% суми підвищення пенсії, починаючи з  01 січня 2018 р.
Відповідно до частини другої  статті 77 КАС України  в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкти владних повноважень, не надав до суду  доказів, які свідчать про  обґрунтованість його дій, а відтак, не довів їх правомірність.
За таких обставин, з урахування вищезазначеного у сукупності, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача, а відтак позовні вимоги вважає такими, що підлягають  задоволенню.
Відповідно до ч. 1  ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього  Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час звернення до суду було сплачено судовий збір у розмірі 1536,80 грн., а також були понесені витрати на правничу допомогу у розмірі 1000 грн., що підтверджується договором № 021/19 про надання правничої допомоги від 04 квітня 2019, Додатком № 1 до цього Договору та Актом приймання-передачі виконаних робіт та послуг за Договором. Зазначені витрати підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.  2,  6,  7,  8,  9,  10,  77, 78,   90,  139,  205,  242- 246,  250,  251,  255,  295,  297,  382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, щодо не перерахунку та невиплати ОСОБА_1 (реєстраційний номер платника податку НОМЕР_1) 100% визначеного пенсійного забезпечення відповідно до тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»протиправною.
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 (реєстраційний номер платника податку НОМЕР_1) 100% визначеного пенсійного забезпечення відповідно до тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та відповідно до вимог Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 01.01.2018 року.
4. Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області судові витрати на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер платника податку НОМЕР_1): судовий збір 1536,8 грн. (тисячу п`ятсот тридцять шість гривень вісім копійок); витрати на правничу допомогу 1000 грн. (одна тисяча гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя                                                                                 Щавінський В.Р.

4757
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные судебные решения