18.04.2018 | Автор: Олександр Боков
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками приміщень у житловому будинку (ВАСУ, № К/9991/7630/12, 16.10.14)

Фабула судового акта: Справа, що пропонується увазі читачів, не нова, але нормативні акти, покладені в основу цього судового рішення, діють і сьогодні, а тема, якої вона стосується, залишається актуальною.

Позовні вимоги власника магазину були мотивовані тим, що відмова Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від центрального опалення і гарячого водопостачання (відповідач) у наданні дозволу на відключення приміщення магазину від центрального опалення і гарячого водопостачання та влаштуванні індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та гарячого водопостачання є безпідставною, оскільки вказані послуги надаються неналежним чином, якість їх не відповідає встановленим нормативам та стандартам, право вибору (зміни) споживачем теплопостачальної організації передбачено чинним законодавством.            

Скасувавши постановлені судами рішення, яким позов був задоволений (апеляційним судом – частково), ВАСУ ухвалив у справі нове рішення, яким відмовив у задоволенні позовних вимог до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від центрального опалення і гарячого водопостачання про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

При цьому ВАСУ виходив з наступного.

 Згідно з Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та водопостачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007р. № 169) таке відключення можливе лише стосовно окремого житлового будинку, а не його окремих приміщень.

Зокрема у п. 2.1 Порядку визначено, що для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Отже Порядком не передбачено прийняття Комісією рішення про відмову у задоволенні заяви власника окремого приміщення житлового будинку щодо відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку.

Аналізуйте судовий акт: ВССУ: Відключення квартири мешканця будинку від водопостачання загальнобудинкової мережі будинку визнано законними, оскільки можливість та умови цього передбачені Статутом ОСББ та рішенням загальних зборів (справа № 320/6631/16, 12.10.17)

ВГСУ: Облаштування в приміщенні іншої (незалежної від централізованої системи будинку) системи опалення с порушенням встановленого порядку само по собі не спростовує і не заперечує споживання наданих послуг (справа № 913/1228/16, 05.12.17)

ВССУ: Типовий договір про надання послуг з утримання будинку є обов'язковими для сторін договору, які не мають права відступити від його положень і врегулювати свої відносини на власний розсуд (Справа № 753/8393/15-ц, 06.11.17)

Оплата за опалення місць загального користування у багатоквартирному будинку є ОБОВ'ЯЗКОМ власника квартири навіть якщо останній користується індивідуальним опаленням (ВСУу справі № 6-1207цс17 від 23.08.2017)

Утримання внутрішніх мереж водопостачання є обов᾿язком власника квартири, і ухилення від цього обов’язку з наслідками у вигляді шкоди, тягне за собою відповідальність (Апеляційний суд Дніпропетровської області, № 209/151/16-ц від 15.11.16)

 

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

"16" жовтня 2014 р.                               м. Київ                                        К/9991/7630/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Суддів: Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І.

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2011 року у справі   № 2а-23060/2011 за позовом ОСОБА_4 до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від центрального опалення і гарячого водопостачання, третя особа виконавчий комітет Краматорської міської ради про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2011 року ОСОБА_4 звернувся із позовом до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від центрального опалення і гарячого водопостачання про визнання неправомірною відмови у розгляді заяви щодо відключення приміщення магазину у АДРЕСА_1, від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання; зобов'язання розглянути питання та вказану заяву позивача; відключення приміщення магазину від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання та надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання приміщення магазину.          

Позовні вимоги ОСОБА_4 мотивовані тим, що відмова відповідача у наданні дозволу на відключення приміщення магазину від центрального опалення і гарячого водопостачання та влаштуванні індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та гарячого водопостачання є безпідставною, оскільки вказані послуги надаються неналежним чином, якість їх не відповідає встановленим нормативам та стандартам, право вибору (зміни) споживачем теплопостачальної організації передбачено чинним законодавством.            

Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 30 серпня   2011 року позовні вимоги ОСОБА_4 задоволено.      

При прийнятті рішення суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог, оскільки Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р.   № 630, обмежують конституційне право позивача на належні житлові умови і суперечать вимогам Конституції України, Цивільного кодексу України та Закону України «Про теплопостачання».  

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2011 року рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_4 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви ОСОБА_4 про надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального теплопостачання та відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання від 25.07.2011р. Зобов'язано відповідача розглянути у встановленому законом порядку заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального теплопостачання та відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання від 25.07.2011р. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.      

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_4 звернувся з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить вказане рішення скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_4 є власником магазину, який розташований у житловому будинку по АДРЕСА_1.

Позивач звернувся до відповідача з письмовою заявою про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання належного йому магазину, керуючись ст. 24 Закону України «Про теплопостачання», відповідно до вимог якої споживач теплової енергії має право на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.  

Згідно з листом від 07.06.2011р. № 04-2/8-1564 Управління житлово-комунального господарства Краматорської міської ради у задоволенні заяви ОСОБА_4 відмовило, оскільки відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання можливе лише за умови відключення окремого житлового будинку (будинків) в цілому.  

При цьому Управління житлово-комунального господарства Краматорської міської ради посилалось на вимоги наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007р. № 169 «Про затвердження Змін до наказу Мінбуду України від 22.11.2005 № 4» та постанову Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. № 630 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» (надалі - Правила).

Відповідно до п., п. 25, 26 Правил, в редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин, відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплопостачання» схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005р. № 4 затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та водопостачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, яким передбачена процедура відключення споживачів від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання (надалі - Порядок).

Разом з тим, наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007р. № 169 до вказаного Порядку внесені зміни, згідно з якими відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання можливе лише за умови відключення окремого житлового будинку, а не його окремих приміщень.

Так, у п. 2.1 Порядку визначено, що для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Отже, необхідною умовою для прийняття Комісією рішення про відключення багатоквартирного будинку від мереж ЦО і ГВП є наявність протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП.

При цьому Комісією обов'язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньоквартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо-, водо-, теплопостачання (абз. 3 п. 2.2 Порядку).

Відповідно до пп. 2.2.3 п. 2.2 Порядку якщо заявником є власник, наймач (орендар) окремого приміщення, Комісія має право не розглядати його заяву до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку. Про відмову у розгляді заяви Комісія повідомляє заявника у десятиденний строк.

Частково задовольняючи позовні вимоги, апеляційний суд прийшов до того висновку, що відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від ЦО і ГВП проводиться у разі: згоди всіх власників житлового будинку, затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту, технічної можливості влаштування індивідуального опалення, відповідності проекту індивідуального (автономного) теплопостачання вимогам чинних нормативних документів.

Суд апеляційної інстанції вказував, що рішення про розгляд заяви позивача у порушення вимог Порядку відповідачем не приймалось, а лист Управління житлового та комунального господарства Краматорської міської ради від 07.06.2011р. не може бути розцінено як відповідне рішення.

Колегія суддів зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно тлумачить положення Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та водопостачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання.

Так, судом не прийнято до уваги, що Комісія має право не розглядати заяву позивача, як власника окремого приміщення житлового будинку, до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку.

В свою чергу, позитивне рішення про відключення від мереж теплопостачання всього будинку може бути прийнято Комісією за умови виконання заявниками вимог п., п. 2.1, 2.2 Порядку.

Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку, на підтвердження чого заявником (заявниками) до письмової заяви надається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення.

Положеннями Порядку визначено, що прийняття Комісією позитивного або негативного рішення за наслідками розгляду наданих заявником (заявниками) документів оформлюється протоколом.  

Разом з тим, Положенням не передбачено прийняття Комісією рішення про відмову у задоволенні заяви власника окремого приміщення житлового будинку щодо відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання фактично до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку.

Отже, перш за все, умовою для задоволення заяви ОСОБА_4 є наявність рішення Комісії про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього житлового будинку по АДРЕСА_1.

У пп. 2.2.3 Порядку вказується лише про можливість повідомлення Комісією заявника про відмову у розгляді його заяви.

Приймаючи до уваги те, що позитивного або негативного рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку по  АДРЕСА_1., Комісією не приймалось, звернень мешканців зазначеного житлового будинку зі скаргами щодо надання Управлінням житлового та комунального господарства Краматорської міської ради неякісних послуг з централізованого опалення не зафіксовано, лист УЖКГ Краматорської міської ради від 07.06.2011р. є законним та обґрунтованим.

Із матеріалів адміністративної справи вбачається, що 25.04.2011р. ОСОБА_4 повторно звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального теплопостачання і відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання приміщення магазину.          

У задоволенні вказаної заяви позивача відмовлено, про що свідчить лист УЖКГ Краматорської міської ради від 04.08.2011р.    

Зобов'язання апеляційним судом Комісії розглянути у встановленому законом порядку заяву позивача, зокрема, про надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального теплопостачання суперечить вимогам чинного законодавства, так як повідомлення про відмову у розгляді заяви ОСОБА_4 викладено у вищезазначеному листі від 04.08.2011р.

Крім того, відповідно до абз. 2 п. 2.2 Порядку Комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації.

Отже, передумовою надання дозволу на отримання технічних умов для розроблення проекту індивідуального теплопостачання є прийняття Комісією відповідного рішення про відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації, що доводить передчасність висновку суду апеляційної інстанції про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_4

Приймаючи до уваги обставини у адміністративній справі, відмова Управління житлово-комунального господарства Краматорської міської ради у здійсненні відключення окремого приміщення магазину ОСОБА_4 від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання є правомірною.

Оскільки обставини справи встановлені з достатньою повнотою, але судові рішення ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, вони підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення.

Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити частково.

Постанову Краматорського міського суду Донецької області від 30 серпня    2011 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 08 грудня  2011 року скасувати, та ухвалити у справі нове рішення.

Відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 до Міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов'язаних з відключенням споживачів від центрального опалення і гарячого водопостачання про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст.235-2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:          

3
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення