4
4
3342
Правові висновки
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року декларує, що обмеження громадян у праві виїзду за кордон, певною мірою, є втручанням у приватне життя особи.
Однак таке втручання під час дії воєнного або надзвичайного стану передбачене Конституцією України та відповідними законами й має абсолютно легітимну мету.
Користуйтеся консультацією: Чоловікам яких професій дозволено перетинати кордон України у період воєнного стану: консультує адвокат Рогозін С.Л.
Рішення адміністративних судів
9 березня 2023 року Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду залишив без змін рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року у справі за позовом особи до службової особи прикордонної служби.
Предметом оскарження у цій справі було рішення про відмову в перетині державного кордону громадянину України, прийняте відповідачем стосовно позивача.
В апеляційній скарзі позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення, яким йому відмовили в перетині державного кордону, та зобов`язати уповноважених службових осіб надати відповідний дозвіл, якщо під час проходження пункту контролю не буде наявних підстав для відмови у виїзді за межі України, визначених законодавством.
Для проходження прикордонного контролю позивач, крім паспорта громадянина України для виїзду за кордон, надав свій військовий квиток із відміткою про зняття з військового обліку. За цих обставин, на думку особи, він не належить до категорій військовозобов`язаних, призовників, резервістів тощо, а тому не мав обмежень щодо перетину кордону на виїзд з України під час дії воєнного стану.
Адміністративні суди всіх інстанцій зазначили, що відповідно до ст. 64 Конституції України, конституційні права та свободи людини й громадянина не можуть бути обмежені, окрім випадків, передбачених законом. Зокрема під час дії воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод, із зазначенням строку дії цих обмежень.
Правовою основою введення воєнного стану в Україні є Конституція України та Указ Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Відповідно до Указу №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ.
Користуйтеся консультацією: Як дієво оскаржити відмову Державної прикордонної служби у перетині кордону України чоловікові-студенту: адвокат роз’яснює
Пункт 3 Указу №64/2022 визначає, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини й громадянина, передбачені статтями 30 - 34 38 39 41 - 44 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Надалі воєнний стан продовжувався відповідними Указами Президента України.
Також Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» було постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Порядок перетину державного кордону України визначений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України».
Відповідно до п.2, п.21 Постанови № 57 у випадках, визначених законодавством, зокрема у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану для проходження пункту контролю громадяни, крім паспортних документів, повинні мати також додаткові документи, які підтверджують право на перетин державного кордону під час дії воєнного або надзвичайного стану.
Системний аналіз норм законодавства, які регламентують порядок здійснення військового обліку, свідчить, що документами, які посвідчують факт зняття особи з військового обліку, є військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного зі спеціальною відміткою. Водночас суди зазначають, що військовий квиток з відміткою про зняття з обліку засвідчує лише питання щодо військового обліку особи та не є документом, що дозволяє позивачеві перетинати державний кордон під час дії воєнного стану.
Оскільки на пункті паспортного контролю позивач не надав додаткових документів, які б підтверджували його право на перетин державного кордону, Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій: у спірних правовідносинах позивач не мав правових підстав для виїзду за кордон у період введення та під час дії воєнного стану на території України.
Користуйтеся консультацією: Можливі варіанти перетину кордону чоловіками, що проживають в інших країнах, під час воєнного стану
Отже, таке втручання у приватне життя особи у цьому разі прямо передбачене законом і є абсолютно легітимним, тому баланс між публічним інтересом суспільства та приватним інтересом заявника дотримано.
Детальніше ознайомитись із правовою позицією судів можна за номером справи у ЄДРСР (№ 600/2520/22-а)
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
889
Коментарии:
0
Просмотров:
186
Коментарии:
0
Просмотров:
732
Коментарии:
0
Просмотров:
1015
Коментарии:
0
Просмотров:
623
Коментарии:
0
Просмотров:
748
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.
Мобілізують лише військовозобов'язаних а виключених з в/обліку не мають підстав вже?
В рішенні вказано «знятий з обліку», а це звичайна процедура при, навіть, зміні місця проживання
Гаразд щодо зняття з обліку. А щодо виключення з 2014 року із військового обліку і відміток як у військовому квитку так і у паспорті (невійськовозобовязаний), тут вже інші трохи обставини? Це кейс цікавий.
"Право" та "логіка" інколи діаметрально пртилежні. Доведено українськими судами(
Інколи можна на це вказати і на якійсь із двох вищих судових інстанцій хтось може й придивиться і прислухається...
Права можуть бути обмежені відповідно до закону. А указ президента і постанова кабміну вже стали законом? Як мінімум це малоби бути прописано в указі про введення воєнного стану, який було затверджено законом, але на 30 діб. Процедури продовження не передбачено законом, а тому військовий стан не законний. А навіть якщо на це закрити очі, то закону про введення данного обмеження немає.
Гаразд. А ось у мене ситуація коли у 2014 виключили з обліку і в паспорт поставили відмітку "невійськовозобов'язаний" але у 2022 ТЦК повідомив, що й надалі обліковуюся як військовозобов'язаний... І як тут бути?
Я не фахівець , який може однозначно вказати на алгоритм, але вважаю що тільки через суд у разі відмови в перетині кордону. Можливо не тільки першої інстанції, можливо не лише в Україні. Хоча з точки зору законності, то не бачу проблеми в перетині будь-ким кордону. ТЦК не є державниморганом, і в площині правосуб‘єктності відсутній взагалі, є на те вже рішення суду. Тому Вам справи до нього ніякої не має. А те що персональні данні військоматами були без дозволу передані господарчому товариству - це також якийсь брєд загальнодержавного масштабу….
Де-які конституційі права МОЖУТЬ БУТИ ОБМЕЖЕНІ законом, але акону про обмеження свободи пересування не припам‘ятовую …
Поки що через суд добився, щоб ТЦК хоч повідомило підставу внесення відомостей до документів. А тепер вони виконали рішення суду і стало зрозуміло, що виключений на підставі закону, що діяв на той час(станом на 15.01.2014), бо вже в липні 2014 вік підняли в законі №2233 до 50р. То щоб перевірити треба взяти їхній лист із собою і спробувати перетнути кордон. Бо на запит мій до Держприкордонслужби відповіли, що не пропустять якщо в військовому квитку не стоїть рішення ВЛК, а те що невіськовозобов'язаний їх не цікавить.