Главная Блог ... Интересные судебные решения Службове розслідування повинно проводитися в присутності військовослужбовця, стосовно якого проводиться таке розслідування, та не повинно проводитися в період перебування його у відпустці або на лікуванні (Справа № 820/896/18, від 22.11. 2018 р.) Службове розслідування повинно проводитися в прису...

Службове розслідування повинно проводитися в присутності військовослужбовця, стосовно якого проводиться таке розслідування, та не повинно проводитися в період перебування його у відпустці або на лікуванні (Справа № 820/896/18, від 22.11. 2018 р.)

Отключить рекламу
- 0_89156100_1551950748_5c80e39cd9b05.jpg

Фабула судового акту: Судом було визнано протиправними та скасовано накази Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України, командира військової частини А1314, військового комісара Харківського обласного військового комісаріату про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності, про накладення дисциплінарного стягнення, про увільнення від займаної посади; зобов'язано анулювати запис про накладення дисциплінарного стягнення в службовій картці; поновлено на посаді військового комісара.

В наведеній справі суд встановив, що згідно із ст.84 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування.

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України встановлюється наказом Міністерства оборони України.

Інструкція про порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затверджена наказом Міністра оборони України від 15 березня 2004 року № 82, (далі -Інструкція №82), в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначає підстави, порядок призначення і проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України, які допустили правопорушення (порушення військової дисципліни та громадського порядку).

Пунктом 1.6 Інструкції № 82 передбачено, що службове розслідування має бути завершено протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено посадовою особою, якою він призначений, або старшим начальником, але не більше як на один місяць. У термін службового розслідування не включається час перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні.

Отже, відповідно до цього пункту Інструкції № 82, службове розслідування не повинно проводитися в період перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні.

З аналізу пунктів 1.6, 2.2 та розділу 4 Інструкції № 82 слідує, що службове розслідування повинно проводитися в присутності особи, стосовно якої проводиться таке розслідування, оскільки у термін службового розслідування не включається час перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні, така особа зобов'язана надавати правдиві письмові пояснення по суті предмета розслідування, такій особі гарантовані відповідні права в процесі проведення службового розслідування: давати усні та письмові пояснення, робити заяви, подавати документи і порушувати клопотання про витребування та залучення нових документів, опитування відповідних осіб, проведення додаткових ревізій, а в акті службового розслідування, окрім іншого, обов'язково зазначаються: заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення.

Як підтверджено матеріалами справи, позивач вибув у щорічну основну відпустку з 11 грудня 2017 року по 27 січня 2018 року та з 26.01.2018 року по 10.04.2018 року знаходився на лікуванні у військово-медичному клінічному центрі Північного регіону.

Однак, службові розслідування були проведені у період перебування позивача у відпустці.

Право позивача на участь в проведених відносно нього службових розслідуваннях, тобто на участь у процесі прийняття рішення, було порушено.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2018 р. м. Харків

Справа № 820/896/18

Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії:

головуючого судді: Старосуда М.І.

суддів: Лях О.П. , Григорова А.М.

при секретарі судового засідання Жданюк Г.О.

за участю позивача - ОСОБА_1, його представника.

представника відповідачів - Новикова В.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.07.2018, по справі № 820/896/18 за позовом ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату, Військової частини А1314, Командування Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання протиправними та скасування наказів, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому з урахуванням уточнень просив суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ військового комісара Харківського обласного військового комісаріату №12 від 09.01.2018 "Про результати службового розслідування" в частині наказу клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді";

- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини А1314 №50 від 10.01.2018 "Про результати проведення службового розслідування" в частині наказу клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді";

- визнати протиправним та скасувати наказ командувача Сухопутних військ Збройних Сил України №18 від 11.01.2018 в частині накладення на військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення "пониження в посаді";

- визнати протиправним та скасувати наказ командувача Сухопутних військ Збройних Сил України №10 від 11.01.2018 (по особовому складу) в частині увільнення від займаної посади та призначення підполковника ОСОБА_1 військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату старшим оперативним черговим відділення бойового управління командного пункту військової частини А0536;

- зобов'язати Харківський обласний військовий комісаріат анулювати відповідний запис про накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді" в службовій картці підполковника ОСОБА_1;

- поновити підполковника ОСОБА_1 на посаді військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату;

- допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення підполковника ОСОБА_1 на військовій службі на попередній посаді.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.07.2018р. відмовлено в задоволенні позову.

Позивач, посилаючись на незаконність та необґрунтованість судового рішення, прийнятого з порушенням норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що у відповідачів були відсутні підстави для проведення одночасних службових розслідувань, що накладення на нього дисциплінарного стягнення відбулося протиправно з порушенням встановленого порядку проведення службового розслідування та прийняття рішення за результатами такого розслідування з огляду на відсутність у його діях позивача порушень, на які посилаються відповідачі.

Відповідачі подали відзиви на апеляційну скаргу, в яких просили залишити апеляційну скаргу позивача без задоволення, а рішення суду - без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_1 з вересня 2016 року був призначений на посаду військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату.

Згідно витягу з наказу військового комісара Харківського обласного військового комісаріату (по стройовій частині) від 06.12.2017 №344 підполковник ОСОБА_1 вибув у щорічну основну відпустку терміном на 45 календарних днів, з 11 грудня 2017 року по 27 січня 2018 року, а з 26.01.2018 року він знаходився на стаціонарному лікуванні у військово-медичному клінічному центрі Північного регіону (військова частина А-3306).

Наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату (з адміністративно-господарської діяльності) від 03.01.2018 року №3 "Про призначення комплексної комісії Харківського обласного військового комісаріату" з метою встановлення реального стану справ в Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області призначено комісію по проведенню у період з 04 по 06 січня 2018 року роботи щодо встановлення реального стану справ в Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області.

В період з 04.01.2018 року по 06.01.2018 року комісією було проведено перевірку стану справ в Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області, за результатами якої складено акт проведення перевірки стану справ у Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області, який затверджено т.в.о. військового комісара Харківського обласного військового комісаріату 06.01.2018 року.

З висновку акту слідує, що в ході перевірки підтверджено часткове зниження спроможності виконання завдань за призначенням Чугуївським об'єднаним районним військовим комісаріатом Харківської області, тому на підставі результатів перевірки та з метою встановлення причин та умов, які сприяли виявленню вказаних порушень, встановлення винних осіб, Комісія запропонувала військовому комісару Харківського обласного військового комісаріату призначити службове розслідування.

Наказом т.в.о. військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 06.01.2018 року №10 "Про призначення службового розслідування" призначено службове розслідування з метою встановлення причин та умов виникнення, виявлених під час проведення перевірки, недоліків, встановлення ступеня вини посадових осіб військового комісаріату.

На підставі вказаного наказу було проведено службове розслідування по результатам перевірки стану справ в Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області, за результатами якого складено акт проведення службового розслідування, затверджений т.в.о. військового комісара Харківського обласного військового комісаріату 09.01.2018 року.

З висновків акту слідує, що службовим розслідуванням встановлено, що вказані в акті проведення перевірки стану справ у Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області порушення службової діяльності у Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті сталися внаслідок порушення посадовими особами нормативно-правових актів, зокрема, військовим комісаром Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковником ОСОБА_1 абзаців 5 статті 11, 16, абзаців 2, 4, 8, 11, 18 статті 58, 59, 160, 282 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, абзацу 2 статті 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, функціональних обов'язків, які зобов'язують комісара неухильно виконувати вимоги військових статутів, знати посадові обов'язки, вміло керувати підпорядкованим військовим комісаріатом, планувати роботу і здійснювати заходи щодо підтримання та удосконалення бойової та мобілізаційної готовності і вимагати їх виконання, знати стан справ у під розділі, встановлювати у підрозділі такий внутрішній порядок, який гарантував би неухильне виконання законів України і положень статутів Збройних Сил України, аналізувати стан військо вої дисципліни, організовувати експлуатацію, збереження і використання за призначенням казармено-житловий фонд, комунальні споруди, порушенні пунктів 3, 13, 15 Положення про вій ськові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, пунктів 27, 54, 68, 75, 90 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвер дженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 № 352.

Наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 09.01.2018 року №12 "Про результати службового розслідування" за результатами перевірки, службового розслідування та з метою приведення рівня службової діяльності посадових осіб військових комісаріатів області у відповідність до вимог керівних документів, усунення причин та умов, що мають місце, підвищення рівня професійної підготовки особового складу, зокрема, за порушення абзацу 5 статті 11, 16, абзаців 2, 4, 8, 11, 18 статті 59, 160, 282 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, абзацу 2 статті 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, функціональних обов'язків, які зобов'язують комісара неухильно виконувати вимоги військових статутів, знати посадові обов'язки, вміло керувати підпорядкованим військовим комісаріатом, планувати роботу і здійснювати заходи щодо підтримання та удосконалення бойової та мобілізаційної готовності і вимагати їх виконання, знати стан справ у підрозділі, встановлювати у підрозділі такий внутрішній порядок, який гарантував би неухильне виконання законів України і положень статутів Збройних Сил України, аналізувати стан військової дисципліни, організовувати експлуатацію, збереження і використання за призначенням казармено-житловий фонд, комунальні споруди, порушенні пунктів 3, 13, 15 Положення про військові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, пунктів 27, 54, 68, 75, 90 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 № 352, клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Окрім того, наказом командира військової частини А1314 від 04.01.2018 року №21 "Про призначення службового розслідування" з метою перевірки службової діяльності військового комісаріату посадових осіб Чугуївського ОРВК наказано провести службове розслідування щодо виконання військовим комісаром та посадовими особами Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату службових обов'язків.

На підставі цього наказу проведено службове розслідування, за результатами якого складено акт проведення службового розслідування, затверджений т.в.о. командира військової частини А1314 10.01.2018 року.

З вказаного акту слідує, що за порушення абзацу 5 статті 11, 16, абзаців 2, 4, 8, 11, 18 статті 59, 160, 282 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, абзацу 2 статті 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, функціональних обов'язків, які зобов'язують комісара неухильно виконувати вимоги військових статутів, знати посадові обов'язки, вміло керувати підпорядкованим військовим комісаріатом, планувати роботу і здійснювати заходи щодо підтримання та удосконалення бойової та мобілізаційної готовності і вимагати їх виконання, знати стан справ у підрозділі, встановлювати у підрозділі такий внутрішній порядок, який гарантував би неухильне виконання законів України і положень статутів Збройних Сил України, аналізувати стан військової дисципліни, організовувати експлуатацію, збереження і використання за призначенням казармено-житловий фонд, комунальні споруди, порушенні пунктів 3, 13, 15 Положення про військові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, пунктів 27, 54, 68, 75, 90 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 № 352, клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Наказом командира військової частини А1314 від 10.01.2018 року №50 "Про результати проведення службового розслідування", зокрема, за порушення, встановлені в акті службового розслідування, клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського ОРВК підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Наказом Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №18 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності", прийнятим на підставі проведеної позапланової комплексної перевірки Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області, за невиконання службових обов'язків, порушення вимог ч.2 ст.6, абзаців 2, 5 статті 11, статті 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, абзацу 2 статті 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, пунктів 14, 15 Положення про вій ськові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, на позивача накладено дисциплінарне стягнення - "пониження в посаді".

У цьому наказі відповідач посилається лише на позапланову комплексну перевірку Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області, в ході проведення якої встановлені факти незадовільної організації службової діяльності та невиконання службових обов'язків посадовими особами військового комісаріату, зокрема і з боку військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 та старшого офіцера відділення комплектування капітана ОСОБА_4

Наказом Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №10 (по особовому складу) відповідно до пункту 82 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, зокрема, увільнено від займаної посади і призначено підполковника ОСОБА_1, військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області оперативного командування "Схід", старшим оперативним черговим відділення бойового управління командного пункту 53 окремою механізованої бригади цього самого оперативного командування, ВОС-0210003.

Наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 07.04.2018 року №109 вважати такими, що прибули і приступили до виконання службових обов'язків з військової частини А3306 з лікування 07.04.2018 року підполковника ОСОБА_1 військового комісара Чугуївського ОРВК Харківської області.

Наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 10.04.2018 року №110 підполковника ОСОБА_1, військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області, який наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року № 10 призначений на посаду старшого оперативного чергового відділення бойового управління командного пункту 53 окремої механізованої бригади оперативного командування "Схід", виключено зі списків особового складу Харківського обласного військового комісаріату 10 квітня 2018 року та направлено до 53 окремої механізованої бригади оперативного командування "Схід".

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що під час проведених службових розслідувань було підтверджено наявність порушень у діяльності позивача, що і послугувало підставою для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Законом України "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України" № 551-XIV від 24.03.1999 рокузатверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України, який визначає сутність військової дисципліни, обов'язки військовослужбовців щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг.

Згідно з положеннями ст.4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України військова дисципліна зобов'язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституціїта законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги військових статутів, накази командирів; бути пильним, зберігати державну та військову таємницю; додержуватися визначених військовими статутами правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків.

За приписами ст. 16 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України кожний військовослужбовець зобов'язаний виконувати службові обов'язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов'язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.

Відповідно до положень ст.45 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов'язків, порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов'язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення.

Згідно із ст.84 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Відповідно до положень ст.85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України службове розслідування призначається письмовим наказом командира, який вирішив притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром, доручено офіцерові чи прапорщикові (мічманові), а у разі вчинення правопорушення солдатом (матросом) чи сержантом (старшиною) - також сержантові (старшині).

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України встановлюється наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях - центральними органами виконавчої влади, яким вони підпорядковані.

Інструкція про порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затверджена наказом Міністра оборони України від 15 березня 2004 року № 82, (далі - Інструкція №82), в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначає підстави, порядок призначення і проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України, які допустили правопорушення (порушення військової дисципліни та громадського порядку).

Пунктом 1.2 Інструкції №82передбачено, що службове розслідування проводиться у разі: невиконання або неналежного виконання військовослужбовцем службових обов'язків, що загрожувало життю і здоров'ю особового складу, цивільного населення або заподіяло матеріальну чи моральну шкоду; невиконання або недбалого ставлення до виконання вимог наказів та інших керівних документів, що могло негативно вплинути чи вплинуло на стан боєздатності, бойової готовності підрозділу чи військової частини; неправомірного застосування військовослужбовцем фізичної сили, зброї або інших засобів ураження до інших військовослужбовців чи цивільного населення; порушення правил несення вартової (вахтової) або внутрішньої служби, що могло спричинити тяжкі наслідки; недозволеного розголошення змісту або втрати службових документів.

Службове розслідування може проводитися і в інших випадках з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини посадових осіб.

Відповідно до п. 1.5 Інструкції №82службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який вирішив притягнути військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. У наказі зазначаються підстави для призначення розслідування, особа (якщо вона встановлена), стосовно якої воно має бути проведено, термін проведення та посадові особи, яким доручено його провадження.

Пунктом 1.6 Інструкції № 82передбачено, що службове розслідування має бути завершено протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено посадовою особою, якою він призначений, або старшим начальником, але не більше як на один місяць.

У термін службового розслідування не включається час перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні.

Отже, відповідно до цього пункту Інструкції № 82, службове розслідування не повинно проводитися в період перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні.

Як підтверджено матеріалами справи, позивач вибув у щорічну основну відпустку з 11 грудня 2017 року по 27 січня 2018 року та з 26.01.2018 року по 10.04.2018 року знаходився на лікуванні у військово-медичному клінічному центрі Північного регіону.

Однак, на підставі наказу т.в.о. військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 06.01.2018 року №10 "Про призначення службового розслідування" з метою встановлення причин та умов виникнення, виявлених під час проведення перевірки, недоліків, встановлення ступеня вини посадових осіб військового комісаріату та на підставі наказу командира військової частини А1314 від 04.01.2018 року №21 "Про призначення службового розслідування" з метою перевірки щодо виконання військовим комісаром та посадовими особами Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату службових обов'язків, службові розслідування були проведені у період перебування позивача у відпустці.

Наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 09.01.2018 року №12 "Про результати службового розслідування" та наказом командира військової частини А1314 від 10.01.2018 року №50 "Про результати проведення службового розслідування", за встановлені в акті службового розслідування порушення, клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Таким чином, зазначені вище накази прийнятті на підставі службових розслідувань, проведених у період перебування позивача у відпустці.

Пунктом 2.1 Інструкції №82передбачено, що особам, які проводять службове розслідування, надається право: отримувати від військовослужбовців та працівників усні чи письмові пояснення, необхідні документи, довідки, консультативні та експертні висновки; ознайомлюватися і вивчати, в тому числі з виїздом на місце події, відповідні документи, у разі потреби знімати з них копії та долучати до матеріалів службового розслідування; отримувати інформацію, пов'язану із службовим розслідуванням, від юридичних і фізичних осіб з дотриманням вимог чинного законодавства на підставі запиту посадової особи, яка призначила службове розслідування, чи інших уповноважених осіб відповідно до вимог законодавства України.

Пунктом 2.2 Інструкції №82передбачені обов'язки та права особи, стосовно якої проводиться службове розслідування, а саме: посадові особи Збройних Сил України зобов'язані надавати правдиві письмові пояснення по суті предмета розслідування та поставлених їм питань, пред'являти відповідні документи чи матеріали.

Особа, стосовно якої проводиться службове розслідування, має право давати усні та письмові пояснення, робити заяви, подавати документи і порушувати клопотання про витребування та залучення нових документів, опитування відповідних осіб, проведення додаткових ревізій.

Згідно п.2.3 Інструкції № 82, у разі відмови надати пояснення військовослужбовцем, стосовно якого проводиться службове розслідування, посадовою особою, що його проводить, складається відповідна довідка. Зміст такої довідки засвідчується підписами двох свідків цього факту.

Отже, вказаним пунктом 2.2 Інструкції № 82передбачені права особи, стосовно якої проводиться службове розслідування та її обов'язок надавати правдиві письмові пояснення по суті предмета розслідування.

Розділом 4 Інструкції №82передбачено, що за результатами службового розслідування складається акт, у якому, крім положень, що визначені пунктом 3 цієї Інструкції, обов'язково зазначаються: посада, військове звання, прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, освіта, термін військової служби та термін перебування на останній посаді особи, стосовно якої проведено службове розслідування; підстави службового розслідування; час, місце, суть порушення, який нормативний акт порушено (його назва, дата прийняття); обставини, що пом'якшують або обтяжують відповідальність чи знімають вину; заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення; пропозиція щодо притягнення винних осіб до відповідальності; інші заходи, які пропонується здійснити.

Отже, за результатами службового розслідування складається акт, у якому окрім іншого, обов'язково зазначаються: заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення.

З аналізу пунктів 1.6, 2.2 та розділу 4 Інструкції № 82слідує, що службове розслідування повинно проводитися в присутності особи, стосовно якої проводиться таке розслідування, оскільки у термін службового розслідування не включається час перебування військовослужбовця, стосовно якого проводиться розслідування, у відпустці або на лікуванні,

така особа зобов'язана надавати правдиві письмові пояснення по суті предмета розслідування, такій особі гарантовані відповідні права в процесі проведення службового розслідування: давати усні та письмові пояснення, робити заяви, подавати документи і порушувати клопотання про витребування та залучення нових документів, опитування відповідних осіб, проведення додаткових ревізій, а в акті службового розслідування, окрім іншого, обов'язково зазначаються: заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення.

Однак, в порушення вимог пунктів 1.6, 2.2 та розділу 4 Інструкції № 82, службові розслідування були проведені у період перебування позивача у відпустці, тобто за його відсутності, чим порушено, згідно п.2.2 Інструкції № 82, його право давати усні та письмові пояснення, робити заяви, подавати документи і порушувати клопотання про витребування та залучення нових документів, опитування відповідних осіб, проведення додаткових ревізій, а в актах службових розслідувань не зазначено про заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення, які повинні обов'язково зазначатися в таких актах.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Однак, як зазначено вище, право позивача на участь в проведених відносно нього службових розслідуваннях, тобто на участь у процесі прийняття рішення, було порушено відповідачами.

З огляду на наведене, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки службові розслідування відносно позивача проведені з порушенням вимог Інструкції № 82, тому прийняті за результатами службових розслідувань: наказ військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 09.01.2018 року №12 "Про результати службового розслідування" та наказ командира військової частини А1314 від 10.01.2018 року №50 "Про результати проведення службового розслідування" є протиправними та підлягають скасуванню.

Окрім того, згідно розділу 3 Інструкції №82, розслідуванням повинно бути встановлено: наявність чи відсутність події, з приводу якої було призначено розслідування, та її обставини (час, місце) і наслідки; осіб, з вини яких трапилася подія, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли шкідливим наслідкам або створювали загрозу для їх спричинення; наявність причинного зв'язку між подією, з приводу якої було призначено службове розслідування, та неправомірними діями військовослужбовця; конкретні неправомірні дії військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; вимоги чинного законодавства чи інших нормативно-правових актів та керівних документів, які було порушено; ступінь вини кожної з осіб, причетних до правопорушення; форму вини (навмисно чи з необережності) та мотиви протиправної поведінки військовослужбовця і його ставлення до скоєного; умови та причини, що сприяли правопорушенню; чи вчинено правопорушення під час виконання військовослужбовцем службових обов'язків.

Отже, саме службовим розслідуванням, окрім іншого, встановлюються: конкретні неправомірні дії військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; вимоги чинного законодавства чи інших нормативно-правових актів та керівних документів, які було порушено; ступінь вини кожної з осіб, причетних до правопорушення.

Відповідно до п.5.3 Інструкції №82притягнення військовослужбовця за результатами службового розслідування до відповідальності здійснюється згідно з вимогами чинного законодавства. Дисциплінарне стягнення накладається у терміни, визначені Дисциплінарним статутом Збройних Сил України.

Як зазначено вище, наказ Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №18 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності", прийнятий не на підставі актів службових розслідувань, якими встановлюються конкретні неправомірні дії військовослужбовця, а на підставі проведеної позапланової комплексної перевірки Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області.

Однак, з акту проведення перевірки стану справ у Чугуївському об'єднаному районному військовому комісаріаті Харківської області слідує, що в ході перевірки підтверджено часткове зниження спроможності виконання завдань за призначенням Чугуївським об'єднаним районним військовим комісаріатом Харківської області, тому на підставі результатів перевірки та з метою встановлення причин та умов, які сприяли виявленню вказаних порушень, встановлення винних осіб, Комісія запропонувала військовому комісару Харківського обласного військового комісаріату призначити службове розслідування.

Отже, вказаною перевіркою не було встановлено осіб, винних у виявлених порушеннях, а тому Комісія запропонувала військовому комісару Харківського обласного військового комісаріату призначити службове розслідування для встановлення винних осіб.

З огляду на наведене, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки наказ Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №18 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності" прийнятий на підставі проведеної позапланової комплексної перевірки Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області, якою не було встановлено осіб, винних у виявлених порушеннях, а лише запропоновано призначити службове розслідування для встановлення винних осіб, тому такий наказ не відповідає вимогам п.5.3 Інструкції №82, яким передбачено притягнення військовослужбовця до відповідальності за результатами службового розслідування та вимогам ст.86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, згідно якої командир приймає рішення про накладення дисциплінарного стягнення, якщо вину військовослужбовця повністю доведено.

Оскільки позаплановою комплексною перевіркою Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області не було встановлено осіб, винних у виявлених порушеннях, тому наказ Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №18 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності" є протиправними та підлягає скасуванню.

У зв'язку з тим, що наказ Командувача сухопутних військ Збройних Сил України від 11.01.2018 року №10 (по особовому складу), яким увільнено від займаної посади і призначено підполковника ОСОБА_1, військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату Харківської області оперативного командування "Схід", старшим оперативним черговим відділення бойового управління командного пункту 53 окремою механізованої бригади цього самого оперативного командування, ВОС-0210003, прийнятий у зв'язку із накладенням дисциплінарного стягнення, тобто на виконання наказу від 11.01.2018 року №18, тому даний наказ є також протиправними та підлягає скасуванню.

За таких обставин, інші позовні вимоги позивача про зобов'язання Харківський обласний військовий комісаріат анулювати відповідний запис про накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді" в службовій картці підполковника ОСОБА_1 та поновлення його на посаді військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату також підлягають задоволенню.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів вважає, що доводи позивача про протиправність винесених наказів є обґрунтованими та такими, що відображають дійсні обставини справи, а висновок суду першої інстанції про наявність підстав для відмови в задоволенні позову є помилковим.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши у межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції не вірно встановив фактичні обставини справи та прийняв рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням постанови про задоволення позову.

Керуючись ст. 308 310 315 317 321 328 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.07.2018 по справі № 820/896/18 скасувати.

Прийняти постанову, якою позов ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату, Військової частини А1314, Командування Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання протиправними та скасування наказів, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ військового комісара Харківського обласного військового комісаріату №12 від 09.01.2018 "Про результати службового розслідування", в частині наказу клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського Об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини А1314 №50 від 10.01.2018 "Про результати проведення службового розслідування", в частині наказу клопотати перед вищим командуванням про притягнення військового комісара Чугуївського Об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Визнати протиправним та скасувати наказ командувача Сухопутних військ Збройних Сил України №18 від 11.01.2018 в частині накладення на військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату підполковника ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення "пониження в посаді".

Визнати протиправним та скасувати наказ командувача Сухопутних військ Збройних Сил України №10 від 11.01.2018 (по особовому складу) в частині увільнення від займаної посади та призначення підполковника ОСОБА_1 військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату, старшим оперативним черговим відділення бойового управління командного пункту військової частини А0536.

Зобов'язати Харківський обласний військовий комісаріат анулювати відповідний запис про накладення дисциплінарного стягнення "пониження в посаді" в службовій картці підполковника ОСОБА_1.

Поновити підполковника ОСОБА_1 на посаді військового комісара Чугуївського об'єднаного районного військового комісаріату.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення - з 03.12.2018 року.

Головуючий суддя (підпис)М.І. СтаросудСудді(підпис) (підпис) О.П. Лях А.М. Григоров

  • 10144

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 10144

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные судебные решения

    Смотреть все судебные решения
    Смотреть все судебные решения
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст