Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 17.01.2017 року у справі №910/11386/16 Постанова ВГСУ від 17.01.2017 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2017 року Справа № 910/11386/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Рогач Л.І., - головуючого, доповідача Алєєвої І.В., Мачульського Г.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"на постанову Київського апеляційного господарського суду від 23.11.2016 у справі№ 910/11386/16 Господарського суду міста Києваза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб"доПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця"простягнення 517049, 29 грн.

за участю представників: позивачаДьомін В.В.- директорвідповідачаДаховський М.А. -предст. дов. від 15.11.2016

ВСТАНОВИВ:

21.06.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" як правонаступника Державного підприємства "Донецька залізниця", про стягнення 492300,00 грн. заборгованості та 24749,29 грн. пені, мотивуючи позов неналежним виконанням ДП "Донецька залізниця" зобов'язань за договором поставки № Д/НХ-15277/НЮ від 18.08.2015 щодо своєчасної та повної оплати за поставлену продукцію, приписами статей 526 629 712 Цивільного кодексу України, положеннями статті 2 Статуту відповідача щодо його правонаступництва.

Відповідач проти задоволення позову заперечував з тих підстав, що він не став правонаступником Державного підприємства "Донецька залізниця", оскільки процедура реорганізації цього підприємства та передача всіх їх прав та обов'язків призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 30.08.2016 (суддя Турчин С.О.) у позові відмовлено.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 23.11.2016 (судді: Жук Г.А. - головуючий, Дикунська С.Я., Мальченко А.О.) рішення Господарського суду міста Києва від 30.08.2016 скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено повністю; стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб" 492300,00 грн. основного боргу, 24749,29 грн. пені, 7755,74 грн. судового збору та 8531,31 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить постанову у справі скасувати, прийняти нове рішення, яким у позові відмовити. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції не взяв до уваги приписи статей 104 та 107 Цивільного кодексу України щодо порядку та умов здійснення правонаступництва, не застосував пункт 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 та постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014, не врахував, що сам по собі Закон України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства загального транспорту загального користування" не містить жодних винятків чи особливостей правового регулювання реорганізації та припинення юридичних осіб, а Державне підприємство "Донецька залізниця" та Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" не склали передавальний акт, який би підтверджував перехід прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця" до відповідача; Державне підприємство "Донецька залізниця" є юридичною особою, яка продовжує здійснювати свою господарську діяльність, відтак, відсутні підстави для задоволення позовних вимог до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" як неналежного відповідача.

Позивач надав відзив на касаційну скаргу та додаткові пояснення, в яких заперечує проти задоволення касаційної скарги з тих підстав, що правонаступництво відповідача за правами та обов'язками Державного підприємства "Донецька залізниця", настало в силу приписів Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", положень Статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в судових рішеннях, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Відповідно до статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати чи вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Як встановили суди та вбачається з обставин справи, 18.08.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб" (постачальник) та Державне підприємство "Донецька залізниця" (покупець) уклали договір поставки № Д/НХ-15277/НЮ, за умовами якого постачальник постачає покупцю товар в асортименті та кількості згідно зі специфікацією (додаток № 1) з додатком "комплектуючі до муфт кабельних", яка є невід'ємною частиною договору.

Відповідно до пункту 4.2 договору, датою поставки товару вважається дата підписання накладної на приймання товару та підписання акту прийому-передачі товару обома сторонами договору.

Ціна постачальника за продукцію вказана у специфікації (Додаток № 1), яка є невід'ємною частиною даного договору (пункт 5.1 договору). Покупець здійснює оплату поставленого товару шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 30 банківських днів з дня отримання товару. Днем отримання товару вважається день підписання сторонами або їх уповноваженими представниками накладної та акту прийому-передачі на отримання товару (пункт 6.2 договору).

Також сторони погодили та підписали Додаток № 1 до Договору - Специфікацію № 1, якою погоджено найменування товару, що підлягає поставці, його кількість та ціну.

Суди встановили, що на виконання умов договору Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб" поставило Державному підприємству "Донецька залізниця" шляхом автомобільного перевезення товар на загальну суму 492300,00 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи видатковими накладними; отриманий товар у загальній сумі 492 300,00 грн у визначений договором строк не Державне підприємство "Донецька залізниця" не оплатило, що і стало підставою для звернення з даним позовом.

При цьому місцевий господарський суд відхилив посилання позивача на акт звірки розрахунків, підписаний позивачем та структурним підрозділом "Донецький головний матеріально-технічний склад", як такий, що підписаний особою, чиї повноваження діяти від імені відповідача, створювати для нього правові наслідки, не підтверджено.

Відмовляючи у задоволенні позову, поданого до Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця", місцевий господарський суд виходив з того, що відповідач не став правонаступником Державного підприємтсва "Донецька залізниця", факт переходу прав та обов'язків Держаного підприємства "Донецька залізниця" до відповідача не доведено, процедура реорганізації Державного підприємства "Донецька залізниця" та передача всіх його прав та обов'язків нормативно призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.

Переглядаючи справу в повному обсязі відповідно до приписів статті 101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, натомість, вказав, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, саме Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" визначене правонаступником, у тому числі, Державного підприємства "Донецька залізниця"; Закон України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" має спеціальний (пріоритетний у застосуванні) характер по відношенню до загальних положень статей 104, 107 Цивільного кодексу України та не покладає факт правонаступництва новоствореного Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" за правами і обов'язками визначених підприємств Укрзалізниці в залежність від обов'язкового попереднього припинення зазначених підприємств; за змістом наведеного законодавства складання передавальних актів та формування статутного фонду мало хронологічно передувати державній реєстрації відповідача, як юридичної особи - правонаступника; положення пункту 4.5 постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 не стосуються зобовязань відповідача з оплати отриманого товару.

Колегія суддів відзначає, що статтею 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади (стаття 106 Цивільного кодексу України).

За приписами статті 107 цього ж Кодексу після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" як нова юридична особа утворене згідно із Законом України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" Відповідно до статті 3 названого вище Закону товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття. Пунктом 2 Перехідних та прикінцевих положень названого вище Закону передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Згідно з частиною дев'ятою статті 2 вказаного Закону одночасно з прийняттям рішення про утворення Товариства Кабінет Міністрів України формує комісію з утворення Товариства, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, Державної адміністрації залізничного транспорту України, центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, профспілок, що діють у галузі. Комісія у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту Товариства для подання Кабінетові Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту. Розмір статутного капіталу Товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200 вирішено утворити публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності) на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 (у т.ч. державне підприємство "Донецька залізниця").

Зі змісту пунктів 4 і 5 вказаної постанови проведенню реорганізації (злиття) має передувати проведення інвентаризації майна підприємств, що реорганізуються (зливаються), та складання актів інвентаризації майна, після чого мають складатися та затверджуватися передавальні акти майна та зведені акти майна, що вносяться до статутного капіталу Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця". Зокрема, Міністерству інфраструктури: 1) у двомісячний строк: вжити заходів для реорганізації Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1; 3) до 31 серпня 2015 року затвердити зведений акт оцінки, зведені перелік і передавальний акт майна, що вноситься до статутного капіталу товариства, та майна, яке закріплюється за товариством на праві господарського відання з відображенням вартості, визначеної за результатами незалежної оцінки; 4) вжити до 31 грудня 2015 року заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1. Установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до цього пункту, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за Публічним акціонерним товариством "Укрзалізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" від 12.11.2014 № 604 визначено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до пункту 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 цієї постанови.

Комісії з утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" разом з Міністерством інфраструктури: 1) під час проведення інвентаризації та оцінки майна: сформувати окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов'язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформувати окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України; 2) після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" згідно із законодавством (пункт 2 даної Постанови).

Статут Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 "Питання Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця". Державну реєстрацію Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" здійснено 21.10.2015.

З наведеного вище вбачається, що Закон України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та прийнята відповідно до нього постанова Кабінету Міністрів України "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200 не містять жодних винятків чи особливостей у правовому регулюванні реорганізації (припиненні) юридичних осіб, щодо наведеного у Цивільному кодексі України; також зазначені вище правові акти не вказують на настання певних правових наслідків (автоматичного правонаступництва) у разі порушення встановлених ними строків та порядку передачі майна та процедурних дій з реорганізації.

Водночас, місцевий господарський суд встановив, що дані про проведення інвентаризації майна Державного підприємства "Донецька залізниця", відповідні акти інвентаризації майна, а також складені та затверджені передавальні та зведені акти передачі майна, прав та обов'язків від Державного підприємства "Донецька залізниця" до Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" у матеріалах справи відсутні; належних доказів визнання відповідачем зобовязань за цим договором матеріали справи не містять.

Відтак, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку щодо відмови у задоволенні позовних вимог.

Водночас, скасовуючи рішення місцевого господарського суду, суд апеляційної інстанції вищевказаних положень та обставин справи не врахував, дійшовши необґрунтованих висновків щодо наявності підстав для задоволення позову зверненого до відповідача.

Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.

Перевіривши у відповідності до частини 2 статті 1115 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що апеляційний господарський суд, розглядаючи справу, не розглянув всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; неналежним чином проаналізував правовідносини, що виникли та існували між сторонами, внаслідок чого дійшов помилкових висновків за наслідками розгляду позову та апеляційної скарги, необґрунтовано скасувавши рішення суду першої інстанції.

За результатами розгляду касаційної скарги касаційна інстанція має право, зокрема, залишити в силі одне із раніше прийнятих рішень або постанов.

Враховуючи, що рішення місцевого господарського суду прийнято відповідно до вірно та повно встановлених обставин, відповідає нормам чинного законодавства, а касаційна скарга не містить вимог щодо рішення місцевого господарського суду, судова колегія вважає за необхідне скасувати постанову апеляційної інстанції, а помилково скасоване рішення місцевого господарського суду залишити в силі.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за результатом розгляду касаційної скарги покладається на позивача.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 43, 49, 1117, пунктом 6 статті 1119, статтями 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" задовольнити частково.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 23.11.2016 у справі №910/11386/16 Господарського суду міста Києва скасувати.

Рішення Господарського суду міста Києва від 30.08.2016 залишити в силі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансснаб" (84100, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Василівська, буд. 49, кв. 45, код ЄДРПОУ 32721050) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5; код ЄДРПОУ 40075815) 9307,00 грн (девять тисяч триста сім гривень) судового збору за розгляд касаційної скарги.

Доручити Господарському суду міста Києва видати наказ.

Головуючий Л. Рогач

Судді: І. Алєєва

Г.Мачульський

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст