Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВАСУ від 16.03.2017 року у справі №2а-536/12 Постанова ВАСУ від 16.03.2017 року у справі №2а-53...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 березня 2017 року м. Київ К/800/21882/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Черпака Ю.К. (судді-доповідача),

Головчук С.В.,

Іваненко Я.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_4 до управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області про перерахунок пенсії,

за касаційною скаргою управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області на постанову Богунського районного суду м. Житомира від 03 вересня 2012 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року,

встановив:

У квітні 2012 року ОСОБА_4 звернувся до суду із позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області, в якому просив зобов'язати відповідача перерахувати позивачу пенсію за період з 01 січня 2005 року по 01 січня 2012 року та виплатити її недоплату, яка складає близько 588,000 грн, перерахувати та виплатити з 01 січня 2012 року недоплачену пенсію, виплатити 10000 грн компенсації за моральну шкоду.

Позов мотивував тим, що є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1987 роках, першої категорії, інвалідом третьої групи внаслідок захворювання, пов'язаного із виконанням обов'язків по ліквідації наслідків аварії. Зазначав, що відповідачем не перераховано його пенсію відповідно до положень статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи зі змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України № 1240 від 22 вересня 2004 року та № 1210 від 23 листопада 2011 року "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 01 січня 2012 року на підставі довідки, поданої 28 грудня 2011 року.

Ухвалою Богунського районного суду м. Житомира від 20 квітня 2012 року позовні вимоги за період з 01 січня 2005 року по 10 жовтня 2011 року залишено без розгляду на підставі статтей 99, 100 КАС України у зв'язку з пропуском строку звернення до суду. Ця ухвала сторонами не оскаржувалася, а тому набрала законної сили.

Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 03 вересня 2012 року позов задоволено частково. Зобов'язано управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області здійснити ОСОБА_4 перерахунок та виплату пенсії на підставі довідки Державно-кооперативного проектно-вишукувального інституту "Житомирпроект" № 3-91 від 28 грудня 2011 року за період з 11 жовтня 2011 року по 11 квітня 2012 року з урахуванням фактично проведених виплат.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року постанову суду першої інстанції змінено, викладено абзац 2 резолютивної частини постанови суду в такій редакції: Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області здійснити ОСОБА_4 перерахунок та виплатити пенсію на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1240 від 22 вересня 2004 року за період з 11 жовтня 2011 року по 31 грудня 2011 року та з 01 січня 2012 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року, з урахуванням довідки Державно-кооперативного проектно-вишукувального інституту "Житомирагропроект" № 3/391 від 28 грудня 2011 року. В решті постанову суду першої інстанції залишено без змін.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову. Зазначає, що правильність обчислення заробітку, отриманого за роботу по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, повинна бути підтверджена первинними документами, зокрема, про нараховану заробітну плату в зоні відчуження, періоди та фактичну тривалість робочого дня, місяці виконання роботи, тобто табелі робочого часу за період роботи в зоні, подорожніми листами водіїв, копіями відомостей (особових рахунків) на виплату заробітної плати, копіями наказів, розпоряджень, тощо. Оскільки у пенсійній справі позивача відсутні первинні документи, то законних підстав для здійснення йому перерахунку та виплати пенсії немає.

Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судами встановлено, що ОСОБА_4 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої категорії, інвалідом ІІІ групи у зв'язку із захворюванням, пов'язаним з наслідками цієї аварії.

ОСОБА_4 працював на посаді головного інженера проектного інституту "Житомирагропроект" та з 05 травня 1986 року був призваний на учбові збори, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, де безпосередньо приймав участь у ліквідації наслідків цієї аварії на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС, в зоні відчуження, а саме: с. Копачі, с. Луб"янка, с. Товстий Ліс у травні, червні, липні 1986 року та травні, червні, липні 1987 року, що підтверджується довідкою, виданою Державним кооперативним проектно-вишукувальним інститутом "Житомирагропроект" № 1/41 від 28 січня 1993 року та архівною довідкою № 24/10163 від 31 березня 1993 року, виданою Управлінням хімічних військ Прикарпатського військового округу.

Позивач перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області та отримував пенсію відповідно до Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 1997 року № 523.

28 грудня 2011 року Державно-кооперативним проектно-вишукувальним інститутом "Житомирпроект" видана довідка № 3/391 про розмір заробітної плати позивача за період його роботи в зоні відчуження в 1986 - 1987 роках.

З 01 січня 2012 року позивач отримує пенсію на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

При неодноразовому зверненні позивача до управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області із заявою про перерахунок пенсії на підставі довідки № 3/391 від 28 грудня 2011 року, виданої Державно-кооперативним проектно-вишукувальним інститутом "Житомирагропроект", відповідачем було відмовлено у здійсненні такого перерахунку, оскільки вказана довідка не відповідає встановленим вимогам Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25 листопада 2005 року.

Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач зобов'язаний провести позивачу призначення і перерахунок пенсії період з 11 жовтня 2001 року по 11 квітня 2012 року на підставі довідки № 3/391 від 28 грудня 2011 року, виданої Державно-кооперативним проектно-вишукувальним інститутом "Житомирагропроект", у якій містяться всі передбачені законодавством та підтверджені первинними документами, відомості про місце, періоди роботи позивача, розмір його заробітної плати, отриманої за роботу у цей період. Разом з тим, відсутні докази того, що не проведення відповідачем перерахунку пенсії призвело до негативного емоційного впливу на позивача чи суттєвих душевних хвилювань, тому не підлягають задоволенню позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди.

Змінюючи постанову суду першої інстанції та частково задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції, виходив із такого.

Частиною 1 статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-XII (далі - Закон № 796-XII) встановлено, що пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.

До 01 січня 2012 року діяв Порядок обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 1997 року № 523, зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1240 від 22 вересня 2004 року, згідно з яким пенсії призваних на військові збори військовозобов'язаних, які брали участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та працювали у зоні відчуження в 1986 - 1990 роках, призначаються із заробітку, який вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо цей розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4, у I зоні - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.

З 01 січня 2012 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1210, якою затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пунктом 7 якої встановлено, що пенсії призваних на військові збори військовозобов'язаних, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та працювали у зоні відчуження в 1986 - 1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати, яку вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4, I - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.

Водночас, частиною 4 статті 15 Закону № 796-ХІІ встановлено, що видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Отже, розмір призначеної за Законом № 796-ХІІ пенсії, обчислюється виходячи із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, який зазначається у довідках, виданих підприємствами, установами та організаціями, на яких працювали особи, що мають право на таку пенсію.

При цьому, пунктом 7 постанови № 1210 визначений перелік обов'язкових відомостей, які повинні бути зазначені у таких довідках. Відсутність таких даних у довідці виключає можливість проведення перерахунку пенсії відповідно до цього пункту.

Відповідно до частини 2 статті 40 Закону № 796-ХІІ військовозобов'язаним, вільнонайманим, призваним та направленим для ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, а також тим, які несуть службу на території радіаційного забруднення, оплата праці провадиться згідно зі статтею 39 цього Закону за всі календарні дні роботи на підставі довідки, яка надається військовою частиною.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави вважати, що невід'ємною складовою підстав та порядку перерахунку пенсії є беззаперечне підтвердження відомостей, що містяться в довідці, відповідними первинними документами бухгалтерського обліку про тривалість робочого дня та місце її виконання.

Таку правову позицію висловив Верховний Суд України у постанові від 04 листопада 2015 року (справа № 21-3120а15).

Суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку, що безпідставними є посилання відповідача на акт перевірки достовірності даних у довідці про заробітну плату для призначення (перерахунку) пенсії від 04 лютого 2012 року, згідно з яким, перевіряючий дійшов висновку, що Державний-кооперативний проектно-вишукувальний інститут "Житомирагропроект" не мав підстав для видачі довідки № 3-391 від 28 грудня 2011 року, оскільки робота позивача у зоні відчуження та її оплата підтверджується довідкою № 1/41, виданою Державним-кооперативним проектно-вишукувальним інститутом "Житомирагропроект" 28 січня 1993 року та архівною довідкою № 24/10163 від 31 березня 1993 року, виданою Управлінням хімічних військ Прикарпатського військового округу. Крім того, робота позивача у зоні відчуження підтверджується маршрутним листом капітана ОСОБА_4 за період з 05 травня 1986 року по 23 липня 1986 року.

Відповідно до частини 4 статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

З огляду на наведену норму закону, суд апеляційної інстанції обґрунтовано виходив з того, що висновок суду першої інстанції про необхідність зобов'язання проведення позивачу перерахунку пенсії на підставі довідки № 3/391 від 28 грудня 2011 року є правильним, проте судом першої інстанції невірно визначено період проведення перерахунку з 11 жовтня 2011 року по 11 квітня 2012 року, оскільки довідка на підставі, якої позивач просить провести перерахунок пенсії видана лише 28 грудня 2011 року, а тому такий перерахунок повинен здійснюватися з першого числа наступного місяця, тобто з 01 січня 2012 року. Таку вимогу заявляв і сам позивач.

При цьому, суд апеляційної інстанції, правильно навівши мотиви щодо підстав здійснення перерахунку пенсії, починаючи саме з 01 січня 2012 року, помилково зазначив у резолютивній частині постанови початок проведення такого перерахунку з 11 жовтня 2011 року, тому постанова суду апеляційної інстанції у вказаній частині підлягає зміні.

Разом з тим, частиною 2 статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону, тому висновок суду апеляційної інстанції про те, що судом першої інстанції неправильно обмежено перерахунок пенсії кінцевою датою - 11 квітня 2012 року, ґрунтується на законі.

Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» моральна шкода може полягати у порушені права власності, у порушенні нормальних життєвих зв'язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми при настанні інших негативних наслідків. У цій же постанові роз'яснено, що обов'язковому з'ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв'язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з'ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору. Під моральною шкодою законодавець розуміє втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній особі.

За таких обставин, коли позивачем не надано доказів заподіяння відповідачем, внаслідок не проведення йому перерахунку пенсії, моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, то суд апеляційної інстанції обгрунтовано погодився з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди не підлягають задоволенню та в цій частині судове рішення правомірно залишив без змін.

З огляду на наведені обставини та виходячи з приписів частини 1 статті 225 КАС України, постанова суду апеляційної інстанції підлягає зміні шляхом виключення з абзацу третього її резолютивної частини висновку про період проведення перерахунку пенсії з 11 жовтня 2011 року по 31 грудня 2011 року.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області задовольнити частково.

Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року змінити, виключивши з абзацу третього її резолютивної частини висновок про період здійснення перерахунку пенсії з 11 жовтня 2011 року по 31 грудня 2011 року. В решті постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.

Судді: Черпак Ю.К.

Головчук С.В.

Іваненко Я.Л.

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст