Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №812/153/16 Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №812/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2016 року м. Київ К/800/12507/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Заїки М.М.,

суддів Білуги С.В.,

Загороднього А.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року у справі за позовом депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, треті особи: ОСОБА_3, Сєвєродонецька міська партійна організація Політичної партії «Наш край», про визнання протиправними та скасування постанов №129 від 19 лютого 2016 року та №3 від 22 лютого 2016 року,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2016 року депутат Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, треті особи: ОСОБА_3, Сєвєродонецька міська партійна організація Політичної партії «Наш край», в якому просив визнати протиправними та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129 та постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року повністю, а за справою ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129.

Перевіривши доводи касаційної скарги та рішення судів першої та апеляційної інстанцій щодо правильності застосування ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 був обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області 7 скликання.

Рішенням Сєвєродонецької міської ради «Про затвердження заступників міського голови» від 16 лютого 2016 року №100 ОСОБА_2 затверджено заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 19 лютого 2016 року №129 ОСОБА_2 визнано таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області у зв'язку з достроковим припиненням повноважень внаслідок затвердження його на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, яка згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є не сумісною з виконанням депутатських повноважень. Факт прийняття постанови підтверджується протоколом цієї комісії №2 від 19 лютого 2016 року.

Разом з тим, даною постановою визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої Політичної партії «Наш край» - ОСОБА_3

Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3 зареєстровано обраного депутата Сєвєродонецької міської ради 7 скликання в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_4

Вважаючи, що постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області №129 від 19 лютого 2016 року та №3 від 22 лютого 2016 року прийняті всупереч діючому законодавству, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування зазначених постанов.

Відмовляючи в задоволенні позову ОСОБА_2 в частині скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 19 лютого 2016 року №129 суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що позивач не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з посадою першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка входить до виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради Луганської області, а тому відповідач правомірно прийняв рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату.

Проте такий висновок судів попередніх інстанцій є помилковий і протирічить нормам матеріального права з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Частиною першою статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; обрання його депутатом іншої місцевої ради; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; його смерті.

Відповідно до частини другої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв'язку: з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі; з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Згідно з частиною третьою статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Статтею 6 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю. Депутат місцевої ради, обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради, працює у відповідній раді на постійній основі і не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до частини третьої статті 7 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради не може мати іншого представницького мандата.

Частиною дев'ятою статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачена заборона входити до складу виконавчого комітету міської ради депутатів відповідної ради.

Разом з тим, згідно з частиною третьою статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що до складу виконкому міськради повинні входити міський голова, заступник (заступники) міського голови, керуючий справами (секретар) виконавчого комітету, а також керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. При цьому, відповідно до частини другої статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування» міськрадою повинен бути затверджений кількісний та персональний склад виконавчого комітету.

В свою чергу, рішенням Сєвєродонецької міської ради Луганської області від 29 лютого 2016 року №202 було затверджено персональний склад виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання, до якого не увійшов ОСОБА_2

Згідно з частиною сьомою статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вибори чи заміщення депутата, який достроково припинив повноваження, проводяться відповідно до закону про місцеві вибори.

На підставі викладеного колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку про відсутність будь-яких підстав для прийняття відповідачем оспорюваної постанови №129 від 19 лютого 2016 року, оскільки позивачем не порушено приписів закону щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності.

Колегія суддів зазначає, що посадою, несумісною з виконанням депутатських повноважень, є членство у складі виконавчого комітету, оскільки саме це прямо заборонено законом. В той же час закон не містить заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, а тому зазначена обставина не може бути безумовною підставою для дострокового припинення депутатських повноважень.

Таким чином, оскільки ОСОБА_2 обіймав посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, але при цьому не був членом виконавчого комітету міської ради, то він законно здійснював свої депутатські повноваження, а отже, у відповідача відсутні будь-які правові підстави для прийняття рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату, а також він не мав права визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» ОСОБА_3

Таким чином, колегія суддів суду касаційної інстанції вважає, що позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129 є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

В свою чергу, оскільки постанова Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3 приймалась відповідачем на підставі протиправної, як встановлено судом, постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129, то постанова від 22 лютого 2016 року №3 підлягає визнанню протиправною та скасуванню, як така, що прийнята на підставі неправомірного рішення суб'єкта владних повноважень - Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області.

Згідно з частиною шостою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на вказане, стягненню з Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області підлягає судовий збір, сплачений позивачем в процесі розгляду справи (за подання позову (враховуючи частину, повернуту судом), апеляційної та касаційної скарг), у розмірі 3086,74 грн.

З огляду на викладене та враховуючи, що судами першої та апеляційної інстанцій правильно встановлені фактичні обставини справи, але неправильно застосовані норми матеріального права, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення суду апеляційної інстанції та зміну рішення суду першої інстанції.

Відповідно до статті 225 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.

Зважаючи на те, що у справі не вимагається збирання або проведення додаткової перевірки доказів, обставини справи судами встановлені повно й правильно, але допущена помилка в застосуванні норм матеріального права, суд касаційної інстанції згідно зі статтею 223 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за необхідне скасувати рішення суду апеляційної інстанції та змінити рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

постановила:

Касаційну скаргу депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 задовольнити.

Ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року у справі за позовом депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, треті особи: ОСОБА_3, Сєвєродонецька міська партійна організація Політичної партії «Наш край», про визнання протиправними та скасування постанов №129 від 19 лютого 2016 року та №3 від 22 лютого 2016 року скасувати.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року змінити. Викласти резолютивну частину постанови в наступній редакції:

«Позовні вимоги депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129

Визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3.

Стягнути судові витрати в сумі 3086 (три тисячі вісімдесят шість) грн 74 коп. на користь ОСОБА_2 шляхом їх безспірного списання з рахунків Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області за рахунок бюджетних асигнувань».

Постанова може бути переглянута Верховним Судом України у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Головуючий М.М. Заїка

Судді С.В. Білуга

А.Ф. Загородній

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст