Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 29.01.2018 року у справі №487/4901/16-а Ухвала КАС ВП від 29.01.2018 року у справі №487/49...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 травня 2019 року

м. Київ

справа №487/4901/16-а

провадження №К/9901/3167/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Анцупової Т.О., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Заводського районного суду м. Миколаєва від 13.04.2017 (суддя Разумовська О.Г.)

та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Потапчука В.О., суддів Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.)

у справі №487/4901/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, Міністерства внутрішніх справ України

про зобов`язання вчинити певні дії, стягнення недоплаченої суми пенсії та судових витрат.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, Міністерства внутрішніх справ України, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив суд:

- зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України у Миколаївській області здійснити перерахунок та виплату йому пенсії, починаючи з моменту зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведених з вини органів Пенсійного фонду України або державних органів, без обмеження строком у відповідності до положень ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-XII; в редакції на час виникнення спірних правовідносин);

- зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України у Миколаївській області здійснити перерахунок та виплату йому пенсії, починаючи з 02.12.2015 у відповідності до положень ст. 63 Закону №2262-ХІІ із змінами, внесеними Законом України від 23.12.2015 №900-VIII «Про внесення змін до деяких Законів України щодо забезпечення гарантії соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» (далі - Закон №900-VIII) у розмірах, встановлених законодавством України для поліцейських згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова №988);

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Миколаївській області на його користь недосплачену суму пенсії не нараховану з вини органів Пенсійного фонду України або державних органів, починаючи з моменту зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством без обмежень строком у відповідності до положень ст. 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» №4901-VI від 05.06.2012.

2. Постановою Заводського районного суду м. Миколаєва від 13.04.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017, в задоволенні позову відмовлено.

3. У касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення, адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Миколаївській області та отримує пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ.

5. У зв`язку зі зміною розміру грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців, позивач в серпні 2016 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області із заявою про перерахунок пенсії відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ із змінами, внесеними Законом №900-VIII, згідно зі ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 року №42, однак відповідач відмовив у здійсненні такого перерахунку.

6. Відмова відповідача мотивована, серед іншого, відсутністю довідки уповноваженого органу про грошове забезпечення, змінене у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України.

7. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у відповідача - Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області відсутні повноваження щодо самостійного визначення видів та розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсії за відсутності довідки уповноваженого органу про грошове забезпечення.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Позивач у касаційній скарзі наголошує на тому, що він має право на перерахунок пенсії відповідно до Постанови №988 як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ.

10. Вважає, що рішення судів попередніх інстанцій порушують норми матеріального та процесуального права, відтак підлягають скасуванню.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

12. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону №2262-XII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.

13. Ст. 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).

14. Згідно з ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

15. Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

16. Відповідно до абзацу другого розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

17. Кабінет Міністрів України Постановою № 988 та постановою від 18.11.2015 №947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

18. Відтак збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

19. Абз. 1 п. 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління ПФУ від 30.01.2007 № 3-1, передбачено, що про виникненні підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-XII уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

20. Згідно з пп. 2, 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

21. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

22. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

23. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

24. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

25. Таким чином, Порядком №45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби, останні ж готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

26. Як встановлено судами попередніх інстанцій, довідка про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку його пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області не надходила.

27. Не ставлячи під сумнів безумовне право ОСОБА_1 на перерахунок своєї пенсії відповідно до Постанови № 988, колегія суддів зазначає, що Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області не мало підстав і повноважень для перерахунку пенсії позивача за відсутності довідки про розмір грошового забезпечення, про що обґрунтовано вказано судами попередніх інстанцій.

28. Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд, зокрема, у постановах від 10.07.2018 у справі №461/8177/16-а, від 31.01.2019 у справі №380/1459/16-а.

29. Оскільки позивач обрав неправильний спосіб захисту порушеного права, в задоволенні його позову необхідно відмовити.

30. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.

31. Відповідно до ст. 343 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

32. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. 341, 343, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Заводського районного суду м. Миколаєва від 13.04.2017 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 у справі №487/4901/16-а - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя Т.О. Анцупова

Суддя О.П. Стародуб

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст