Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 19.06.2019 року у справі №802/253/17-а Ухвала КАС ВП від 19.06.2019 року у справі №802/25...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 липня 2019 року

Київ

справа №802/253/17-а

адміністративне провадження №К/9901/15545/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 01.03.2017 у складі судді Дончика В.В. та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 у складі колегії суддів: Матохнюка Д.Б. (головуючий), Сапальової Т.В., Боровицького О.А. у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції у Вінницькій області (далі - ГУНП у Вінницькій області, відповідач) щодо відмови у прийнятті та не подання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви, висновку щодо виплати грошової допомоги разом з документами, які додані до заяви,

- зобов`язати ГУНП у Вінницькій області у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви позивача подати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати йому грошової допомоги у зв`язку із встановленням йому III групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію» від 20.12.1990 №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.

2. Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 01.03.2017 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 рішення суду першої інстанції залишено без змін.

4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

4.1. Позивач проходив службу в органах внутрішніх справ. У зв`язку з набранням чинності Законом України «Про національну поліцію» ОСОБА_1 був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ та прийнятий на службу в Головне управління Національної поліції у Вінницькій області.

4.2. 21 червня 2016 року майора поліції ОСОБА_1 , інспектора-чергового Козятинського відділення поліції Калинівського відділу Головного управління Національної поліції у Вінницькій області, було звільнено зі служби в Національній поліції, на підставі п. 2 ч. 1 ст. 77 Закону України «Про Національну поліцію» (через хворобу - за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції).

4.3. Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №569315 від 18 серпня 2016 року позивачу встановлена III група інвалідності (захворювання, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ).

4.4. 08 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до ГУНП у Вінницькій області із заявою з додатками, в якій просив прийняти його заяву та додані до неї документи та направити до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати йому грошової допомоги, у зв`язку із встановленням йому III групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію» від 20.12.1990 року №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.

4.5. Листом від 13 січня 2017 року №35/05/29-17 ГУНП у Вінницькій області повідомило позивачу про повернення наданих ним документів щодо призначення та виплати одноразової допомоги. При цьому, зазначили про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 №730 «Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ» ГУНП у Вінницькій області не є правонаступником УМВС України у Вінницькій області, і тому не має правових підстав для застосування Закону України «Про міліцію».

4.6. Також, у листі зазначено про те, що відповідно до пункту 4 статті 100 Закону України «Про Національну поліцію», одноразова грошова допомога призначається і виплачується за останнім місцем проходження служби поліцейським. При цьому, порядок призначення та отримання поліцейським одноразової грошової допомоги, розміри та підстави за якими здійснюється призначення та виплата, регулюються положеннями статей 97-101 Закону України «Про Національну поліцію» і реалізується в порядку та на умовах, визначених наказом МВС від 11.01.2016 № 4.

5. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у прийнятті та не подання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви, висновку щодо виплати грошової допомоги разом з документами, які додані до заяви, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

5.1. Позивач вважає, що відноситься до категорії осіб, яким передбачена виплата одноразової грошової допомоги, відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію».

6. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що ІІІ групи інвалідності встановлена ОСОБА_1 після проходженням служби в Національній поліції на посаді інспектора-чергового Калинівського відділу Козятинського відділення поліції ГУНП у Вінницькій області, тому не зважаючи на те, що інвалідність позивачу встановлена в зв`язку з захворюванням, пов`язаним саме з проходженням служби в органах внутрішніх справ, при зверненні до ГУНП у Вінницькій області щодо виплати одноразової грошової допомоги позивач повинен був керуватись Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженим Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № 4 та звертатись з пакетом документів, визначених у даному Порядку.

6.1. При цьому, суди попередніх інстанцій зауважили, що позивачем визначено, що підставою для виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, є саме норми статті 23 Закону України «Про міліцію» від 20 грудня 1990 року N565-XII та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

6.2. Крім того, судами попередніх інстанцій було зазначено, що оскільки позивач був звільнений з органів внутрішніх справ та проходив службу в органах Національної поліції у статусі поліцейського, вирішення питання про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги не може бути здійснено на підставі Закону України «Про міліцію» та постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Позивач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

8. Аргументи касаційної скарги зводяться до того, що судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень неповно досліджено докази і не встановлено всі обставини справи, та як наслідок неправильно застосовано норми матеріального права і порушено норми процесуального права.

9. Відповідачем подані заперечення на касаційну скаргу, в яких він просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

10. На обґрунтування заперечень вказує, що оскаржувані судові рішення постановлені на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

11. Конституція України

11.1. Відповідно до частини 2 статті 19 органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Кодекс адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15.12.2017 року)

121.1. Частиною 3 статті 2 встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

13. Закон України «Про Національну поліцію» №580 від 02.07.2015 (набрав чинності 07.11.2015)

13.1. Згідно з пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Національну поліцію» визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про міліцію» від 20.12.1990 №565-XII.

13.2. Відповідно до пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних Закону України «Про Національну поліцію» право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України «Про міліцію» , зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України «Про Національну поліцію».

13.3. До набрання чинності Законом України «Про Національну поліцію» порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 Закону № 565-XII та Порядком №850.

13.4. Згідно з частиною 2 статті 97 Закону України «Про Національну поліцію» порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.

13.5. Відповідно до пункту 4 статті 100 Закону України «Про Національну поліцію», одноразова грошова допомога призначається і виплачується за останнім місцем проходження служби поліцейським.

14. Закон України «Про міліцію» №565-XII від 20.12.1990 (втратив чинність 02.07.2015)

14.1. Відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію» у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

14.2. На виконання статті 23 Закону України «Про міліцію» постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850 затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.

15. Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850 (далі - Порядок №850).

15.1. Відповідно до пункту 3 Порядку №850 грошова допомога призначається і виплачується у разі, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності II групи.

15.2. Згідно пункту 2 цього Порядку №850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги є, у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності, дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.

15.3. Пунктами 7 - 9 Порядку №850 передбачено, що працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).

15.4. Керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги.

15.5. МВС в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цього Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цього Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.

16. Порядок, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 №4 (далі - Порядок №4).

16.1. З метою врегулювання питання щодо порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, відповідно до статей 97 - 101 Закону України «Про Національну поліцію», наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016. №4 затверджено Порядок, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.

16.2. Згідно із пунктом 1 розділу ІІ Порядку №4 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення поліцейському інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці МСЕК.

16.3. Пунктом 3 розділу ІІІ Порядку № 4 визначено, що заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського подається Голові Національної поліції (керівнику міжрегіонального, територіального органу поліції) за останнім місцем служби поліцейського.

16.4. Відповідно до пункту 5 розділу III Порядку № 4 для виплати одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності без визначення інвалідності чи в разі визначення інвалідності поліцейський подає фінансовому підрозділу: 1) заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням втрати працездатності чи інвалідності; 2) довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).

16.5. До заяви додаються копії, які звіряються з оригіналом документа: довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією; постанови відповідної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; акта розслідування нещасного випадку та акта, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) поліцейського, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що підтверджує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (сторінки паспорта громадянина України - для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідний контролюючий орган і має відповідну відмітку в паспорті).

16.6. Згідно пункту 1 розділу IV Порядку №4 фінансові підрозділи в десятиденний строк з дня реєстрації документів готують висновок про призначення одноразової грошової допомоги, форма якого наведена у додатку 2. Висновок про призначення одноразової грошової допомоги складається працівником фінансового підрозділу і підписується керівником фінансового підрозділу та керівником підрозділу, де проходить (проходив) службу поліцейський.

16.7. Відповідно до пункту 2 розділу IV Порядку №4 рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги приймає керівник Національної поліції (міжрегіонального, територіального органу поліції), у якому проходив (проходить) службу поліцейський, у п`ятнадцятиденний строк шляхом видання наказу про виплату такої допомоги, а в разі відмови - письмовим повідомленням осіб із зазначенням мотивів відмови.

16.8. У силу вимог пункту 4 Розділу IV Порядку №4, керівник органу поліції у п`ятнадцятиденний термін після надходження затвердженого висновку приймає рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги, шляхом видання наказу про виплату такої допомоги, а в разі відмови - надсилає особі письмове повідомлення із зазначенням підстав такої відмови.

17. Проаналізувавши доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

18. Як Порядком №850, так і Порядком №4 регламентовано, що заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності подається за останнім місцем служби, виплата такої допомоги також проводиться за останнім місцем служби.

19. Судами встановлено, що позивача прийнято на службу до Головного управління Національної поліції в Вінницькій області, а тому з цієї дати на нього, як на поліцейського, поширюються норми Закону України «Про Національну поліцію», а порядок та умови призначення одноразової грошової допомоги урегульовано Порядком №4.

20. Крім того, право на виплату одноразової грошової допомоги позивач набув після звільнення з органів поліції, а саме з 18.08.2016 - з дати встановлення йому ІІІ групи інвалідності, що пов`язана з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а тому органом, до якого позивач мав звернутися з заявою (рапортом) про виплату одноразової грошової допомоги, є його останнє місце роботи - Головне управління Національної поліції та відповідним пакетом документів та заявою відповідно до Порядку №4.

21. Аналогічний правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії міститься, зокрема, у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 29.05.2019 (справа №822/2536/16), а також у постановах Верховного Суду від 28.02.2019 (справа №822/1615/18, від 28.02.2019 (справа №822/1583/17), 14.02.2019 (справа №822/764/18).

22. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про помилковість визначення позивачем положення статті 23 Закону України «Про міліцію» та Порядку №850, як підстави для виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, оскільки Закон України «Про міліцію» на час виникнення спірних правовідносин втратив чинність, а застосуванню підлягає Закону України «Про Національну поліцію» та Порядок №4, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.

23. За таких обставини, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.

24. Доводи касаційної скарги фактично зводяться до переоцінки встановлених судами обставин та доказів.

25. Колегія суддів зазначає, що за змістом частини 2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

26. Частиною 1 статті 350 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

27. З огляду на наведене, касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - залишенню без змін.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

29. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

30. Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 01.03.2017 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії - залишити без змін.

31. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Cуддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді О.О. Шишов

М.М. Яковенко

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст