Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 19.02.2018 року у справі №133/1553/17 Ухвала КАС ВП від 19.02.2018 року у справі №133/15...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

07 березня 2018 року

м. Київ

справа №133/1553/17

адміністративне провадження №К/9901/772/17, К/9901/4074/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Анцупової Т. О.,

суддів: Кравчука В. М., Стародуба О. П.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу №133/1553/17

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

за касаційними скаргами Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області та ОСОБА_1 на постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року (у складі судді Сєчко В. Л.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року (у складі колегії суддів Сторчака В. Ю., Ватаманюка Р. В., Мельник-Томенко Ж. М.), установив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, у якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо непроведення перерахунку та невиплати пенсії ОСОБА_1 та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» (далі Закон № 900-VIII), ст. 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Закон № 2262-ХІІ), постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі Постанова № 988), від 18 листопада 2015 року № 947 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268» (далі Постанова № 947), починаючи з 01 січня 2016 року

- зобов'язати відповідача у місячний строк подати звіт про виконання судового рішення.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому призначена пенсія за вислугою років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Позивач вважає, що законодавством йому гарантовано право на перерахунок пенсії у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом.

3. Постановою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року позов задоволено частково;

- визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо не проведення перерахунку та не виплати пенсії ОСОБА_1, у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» № 900-VIII від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови КМУ від 09 березня 2006 року № 268».

- зобов?язано Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» № 900-VIII від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови КМУ від 09 березня 2006 року № 268», починаючи з 05 лютого 2017 року.

4. Водночас вимоги у незадоволеній частині позову ухвалою Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року, з огляду на пропуск звернення позивача до суду із позовом, залишено без розгляду, зокрема, в частині здійснення перерахунку та виплати пенсії у відповідності до Закону № 900-VIII, ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, постанов Кабінету Міністрів України № 988 та № 947 за період з 01 січня 2016 року по 05 лютого 2017 року.

5. Приймаючи рішення у частині задоволених позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач має право на перерахунок пенсії, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року, а отже відповідач після отримання від ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, зобов'язаний здійснити такий перерахунок. Водночас надаючи оцінку спірним правовідносинам в іншій частині позовних вимог, апеляційний суд, серед іншого, дійшов висновку, що обов'язок здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1, з урахуванням положень п. 4 Порядку № 45 та ч. 2 ст.51 Закону № 2262-ХІІ, виник у відповідача 01 червня 2017 року, оскільки, довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій позивачу, ГУ ПФУ у Вінницькій області отримало 22 травня 2017 року.

6. 20 та 28 грудня 2017 року до Верховного Суду надійшли касаційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області та ОСОБА_1 на постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року у справі №133/1553/17.

7. У поданій касаційній скарзі позивач просить постанову суду першої інстанції змінити, зазначивши період, з якого відповідач зобов?язаний призначити та перерахувати пенсію, з 01 січня 2016 року та скасувати ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року.

8. Відповідач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій у даній справі, а також прийняти нове рішення, яким провадження у справі закрити.

9. Ухвалами Верховного Суду від 27 грудня 2017 року та від 05 січня 2017 року у зазначеній справі було відкрито провадження за касаційними скаргами Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області та ОСОБА_1 відповідно та установлено десятиденний строк з моменту отримання вказаних ухвал для подачі відзиву на касаційну скаргу.

10. У відзиві на касаційну скаргу, який надійов до суду 15 січня 2018 року, позивач заперечує проти доводів відповідача з підстав, якими керувались суди, задовольняючи позов у відповідній частині.

11. Ухвалою Верховного суду від 26 лютого 2018 року касаційні скарги об'єднані в одне провадження для їх спільного розгляду і вирішення. Цією ж ухвалою справу призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ та з 01 лютого 2003 року отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

13. 05 липня 2017 року позивач звернувся до Головного Управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області з заявою про проведення перерахунку раніше призначеної пенсії.

14. Листом № 453/Т-12 від 13 липня 2017 року Головне управління Пенсійного фонду Україні у Вінницькій області повідомило, що на виконання п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області листом № 958/06-36/02 від 31 березня 2017 року було направлено списки пенсіонерів МВС до ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області. В травні та липні 2017 року ліквідаційною комісією до головного управління надано щодо нього довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988. Пенсійним фондом України сформовано потребу в бюджетних коштах, необхідних для проведення перерахунку пенсій та направлено до Міністерства соціальної політики України. Перерахунок та виплату перерахованих пенсій буде забезпечено після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.

15. ОСОБА_1 вважає, що з 01 січня 2016 року йому, як пенсіонеру МВС України, має бути перерахована пенсія у зв'язку із підвищенням грошового забезпечення поліцейських на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року та у порядку встановленому Постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13 лютого 2008 року. Однак, відповідачем не вчинено жодних дій щодо проведення вказаного перерахунку, що й слугувало підставою для звернення позивача до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Оцінюючи доводи сторін, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходили з наступного.

17. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.

18. Отже підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

19. Згідно пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. №45, перерахунок раніше призначених згідно із Законом №2262-XII пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

20. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 №730 «Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ» ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства внутрішніх справ, без визначення правонаступників, а також утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Національної поліції.

21. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 затверджено грошове забезпечення поліцейських Національної поліції, яке складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премій та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

22. Згідно абзацу другого п.15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» від 02 листопада 2015 року № 580-VIII (зі змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

23. Відповідно до ст. 102 Закону № 580-VIII пенсійне забезпечення поліцейських здійснюються також в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

24. З урахуванням вищенаведених норм, ОСОБА_1, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. №988.

25. На день набрання чинності Законом № 900-VIII постанова Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 діяла і є чинною на день розгляду справи по суті.

26. Поряд з цим, Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13 лютого 2008 року.

27. Згідно пункту 2 вказаного Порядку, рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, є тією підставою, що зобов'язувало Міністерство внутрішніх справ України у п'ятиденний строк повідомити Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій вказаній категорії військовослужбовців.

28. Після отримання вказаного повідомлення від Міністерства внутрішніх справ України, Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

29. У свою чергу, Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

30. Водночас, пунктом 3 Порядку № 45 встановлено, що на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

31. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

32. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками, а у разі їх відсутності або перейменування (відсутності) посад - у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики України.

33. Встановлено, що відповідач листом від 31 березня 2017 року за №958/06-36/02 направлено до ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області списки пенсіонерів МВС, до який також включено позивача.

34. У травні та липні 2017 року ліквідаційною комісією, направило ГУ ПФУ у Вінницькій області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988., в тому числі про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій ОСОБА_1

35. Вказана довідка отримана пенсійним органом, що підтверджується матеріалами справи.

36. Пунктом 4 Порядку № 45 встановлено, що перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

37. Відповідно до частини другої статті 51 Закону № 2262-ХІІ, перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

38. Оскільки, довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій позивачу, ГУ ПФУ у Вінницькій області отримало 22 травня 2017 року, обов'язок щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1, з урахуванням положень п. 4 Порядку № 45 та ч. 2 ст. 51 Закону № 2262-ХІІ, виник у відповідача 01 червня 2017 року.

39. Враховуючи встановлені фактичні обставини, суди дійшли висновку, що порядок проведення перерахунку пенсії у відповідності до ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року було дотримано, а бездіяльність відповідача щодо непроведення перерахунку пенсії позивачу є протиправною.

40. Крім того, суди попередніх інстанцій послались на правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену у п. 23 рішення «Кечко проти України» від 08 листопада 2005 року, відповідно до якої, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними.

41. За наведених обставин, та враховуючи висновки суду першої інстанції щодо пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду із позовом, апеляційний суд погодився з мотивами суду першої інстанції щодо наявності факту порушення відповідачем прав та інтересів позивача у частині позовних вимог, заявлених у межах строку звернення до адміністративного суду, визначеного ч 1 , 2 ст. 99 КАС України (в редакції, яка була чинною на час звернення з адміністративним позовом), та наявності підстав для їх відновлення, починаючи з 05 лютого 2017 року.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ

42. Аргументуючи вимоги касаційної скарги, позивач зазначає, що погоджується з висновками судів у задоволеній частині позову щодо підстав та мотивів, з яких виходили суди, визнаючи його право на перерахунок та виплату пенсії, однак зауважує, що суди неправильно визначили дату, з якої має бути здійснено такий перерахунок та виплата. Вважає, що з огляду на вимоги ч. 2 та 3 ст. 51 Закону № 2262-ХІІ право на перерахунок пенсії за ним виникло з 01 січня 2016 року, оскільки перерахунок пенсії у встановлені законом строки не проведений з вини відповідача та інших державних органів.

43. У своїй касаційній скарзі відповідач звертає увагу на те, що у видатковій частині бюджету Пенсійного фонду України на 2017 рік не передбачено додаткові кошти для здійснення виплат перерахованих пенсій особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції). Пенсійний фонд сформував потребу в бюджетних коштах, необхідних для перерахунку пенсій, та направив її до Міністерства соціальної політики України. Перерахунок пенсії позивача та виплату перерахованої пенсії буде проведено після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.

V. ОЦІНКА СУДУ

44. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, у своїй оцінці виходить з наступного.

45. Відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі Постанови № 988, яка набрала чинності 02 грудня 2015 року.

46. Згідно зі статтею 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» позивач має право на перерахунок пенсії з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Оскільки Постанова № 988, якою встановлені розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, набрала чинності 02 грудня 2015 року, позивач має право на перерахунок пенсії з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, з 01 січня 2016 року.

47. Ураховуючи те, що право позивача на перерахунок пенсії встановлено чинним законодавством України, дотримано всі вимоги, передбачені Порядком № 45, для проведення перерахунку пенсії, позивач має законні підстави щодо перерахунку його пенсії на підставі довідки про грошове забезпечення з урахуванням грошового забезпечення поліцейських. При цьому, посилання відповідача на відсутність коштів на проведення виплати пенсії в перерахованому розмірі порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу Конвенції право мирно володіти своїм майном. Оскільки чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань (рішення Європейського суду у справі «Кечко проти України» від 08 листопада 2005 року).

48. Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22 червня 2010 року у справі № 21-399во10, від 07 грудня 2012 року у справі №21-977во10, від 03 грудня 2010 року у справі № 21- 44а10).

49. Така правова позиція підтримана Конституційним Судом України у рішеннях від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002, від 17 березня 2004 року № 7-рп/2004, від 01 грудня 2004 року № 20-рп/2004, від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007, в яких зазначено про неможливість поставити гарантовані законом виплати, пільги тощо в залежність від видатків бюджету.

50. При цьому суд звертає увагу на підвищені гарантії соціальної захищеності осіб, що перебувають на службі в органах внутрішніх справ, з боку держави, що повинні бути реалізованими у комплексі заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби в органах внутрішніх справ, так і після звільнення у запас або відставку (Рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99 у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положень статті 5 Закону України «Про статус ветеранів військової служби і ветеранів органів внутрішніх справ та їх соціальний захист»).

51. За наведених підстав колегія суддів погоджується з висновками судів, що позивач має право на перерахунок пенсії, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року, а отже відповідач після отримання від ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, зобов'язаний здійснити такий перерахунок.

52. Водночас Верховний Суд вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій щодо визначення дати, з якої має бути здійснено перерахунок та виплата пенсії, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року та Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», яким внесено доповнення до статті 63 Закону № 2262-ХІІ, а доводи касаційної скарги позивача у цій частині обґрунтованими з огляду на наступне.

53. Відповідно до ч 1, 2 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, яка була чинною на час звернення з адміністративним позовом) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

54. Кодекс адміністративного судочинства України є загальним законом, яким врегульовані строки звернення до адміністративного суду за захистом прав. Натомість спеціальним законом, яким врегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та строки перерахунку пенсій є Закон № 2262-ХІІ.

55. Згідно з частиною третьою статті 51 Закону України № 2262-ХІІ (у редакції Закону України від 15 липня 2015 № 614, який набрав чинності 01 січня 2016) перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

56. У ході розгляду справи судами встановлено, що перерахунок розміру пенсії позивачу у зв'язку з набуттям чинності Постановою № 988 та Законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», яким внесено доповнення до статті 63 Закону № 2262-ХІІ, не проведений з 01 січня 2016 саме з вини державних органів, на яких покладено обов'язок щодо перерахунку та виплати пенсії позивачу.

57. Отже, беручи до уваги вимоги вищенаведених норм, слід дійти висновку, що право позивача щодо перерахунку пенсії з 01 січня 2016 року є абсолютним та не може бути обмежено будь-яким строком у силу вимог частини третьої статті 51 Закону України № 2262-ХІІ.

58. Відповідно до ч. 1 та 4 с. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

59. Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

60. Частиною 1 ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

61. Підсумовуючи викладене, рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням приписів ст. 349, 351 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають скасуванню в частині визначення дати, з якої має бути здійснено перерахунок та виплата пенсії, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року та Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», яким внесено доповнення до статті 63 Закону № 2262-ХІІ, з прийняттям в цій частині нового рішення про задоволення позову.

62. Стосовно іншої частини позовних вимог, то доводи касаційних скарг не дають підстав для висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій допустили неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при їх ухваленні, а тому підстави для скасування ухвалених судових рішень у вказаній частині відсутні.

Керуючись ст. 242, 341, 345, 351, 355, 356, 359 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області залишити без задоволення.

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року у справі № 133/1553/17 скасувати у частині незадоволених позовних вимог за період з 01 січня 2016 року по 05 лютого 2017 року.

Прийняти у цій частині нове рішення про задоволення позову.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо непроведення перерахунку та невиплати пенсії ОСОБА_1 та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», ст. 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», від 18 листопада 2015 року № 947 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268», починаючи з 01 січня 2016 року.

В іншій частині, зокрема, щодо задоволених позовних вимог, постанову Козятинського міськрайонного суду Вінницької області від 03 жовтня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року у справі № 133/1553/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. О. Анцупова

Суддя В. М. Кравчук

Суддя О. П. Стародуб

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст