Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 05.08.2020 року у справі №320/8041/16-а Ухвала КАС ВП від 05.08.2020 року у справі №320/80...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2020 року

м. Київ

справа №320/8041/16-а

адміністративне провадження №К/9901/45739/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2017р. (судді - Добродняк І.Ю., Бишевська Н.А., Семененко Я.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Запорізькій області про зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив (з урахуванням уточнення позовних вимог):

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії у зв`язку із встановленням Міністерством оборони України нового розміру премії за його особистий внесок в результати військової служби у Збройних Силах України і Союзу РСР та збільшенням його загального грошового забезпечення військовослужбовця;

зобов`язати відповідача провести йому перерахунок пенсії за вислугу років згідно грошового забезпечення військового службовця у розмірі 3806 грн., визначеним в довідці №ТЗ-49430 про грошове забезпечення позивача, спрямованої 25.05.2012 Запорізьким обласним військовим комісаріатом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області для перерахунку пенсії.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що призначена йому пенсія підлягає перерахунку у звязку із зміною розміру грошового забезпечення, однак відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії, чим порушив його право на отримання пенсії у розмірі визначеному законом.

Рішенням Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 03.04.2017р. позов задоволено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2017р. апеляційну скаргу задоволено. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що законодавством України не передбачено, що премії для осіб, звільнених з військової служби носять тимчасовий характер і виплата їх дозволена за наявності певних умов тільки в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців. З 01.06.2011р. розмір щомісячної премії військовослужбовця Збройних Сил України 90% від посадового окладу, наказами Міністерства оборони України і іншими нормативно-правовими актами України не змінювався і не скасовувався, і носить постійний характер.

Відзив на касаційну скаргу до суду не надходив.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково виходячи з наступного.

В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 01.02.1995р. перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області, отримує пенсію за вислугу років згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

На виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України №355 від 23.04.2012 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відповідачем до основного розміру пенсії позивача - 1120 грн. поетапно нараховано підвищення в розмірі 35% - 425,74 грн. (а.с.5)

Згідно довідки від 25.05.2012р. №ТЗ-49430 відсотковий розмір премії за посадою старший офіцер групи планування та контролю відділу бойової підготовки, яку на день звільнення зі служби займав позивач, за нормами чинними на 01.04.2012, складає 90 %. (а.с. 4)

Відповідно до довідки №1559 від 10.11.2016р. про доходи позивача станом на 10.11.2016 розмір його пенсії (з надбавками) - 4309,13 грн., премія 10 %. (а.с. 5)

Позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії.

Листом №987/Р-9 від 29.11.2016р. відповідач відмовив позивачу у здійсненні перерахунку пенсії, посилаючись на те, що перерахунок та збільшення розміру призначеної пенсії відповідає чинному законодавству. Крім того, відповідачем повідомлено, що на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 №355 в період з липня 2012 року по січень 2013 року проведено поетапне збільшення військових пенсій. На підставі витребуваної довідки визначено, що основний розмір пенсійної виплати з розрахунку грошового забезпечення станом на 1 квітня 2012 року складав 4194,20 грн.(грошове забезпечення 3806,60 грн.). Таким чином, грошове забезпечення, зазначене у довідці Запорізького обласного військового комісаріату від 25.05.2012, повністю враховано у складі пенсії позивача у вигляді підвищення, розмір якого складає 425,74 грн. (а.с. 6)

Вважаючи протиправними дії відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, виходив з того, що ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» підставою для проведення перерахунку пенсії вказано фактичну зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, не вказуючи на рішення суб`єкта владних повноважень про зміну видів грошового забезпечення військовослужбовців як на підставу для перерахунку пенсії, а наказами Міністерства оборони України від 28.01.2008 №25, 28.01.2011 №50, 25.06.2011 №355 змінено розміри премії військовослужбовцям, то рішення відповідача про відмову у проведені перерахунку пенсії позивача не відповідає вимогам закону.

Крім того, суд першої інстанції виходив з того, що позивач просив здійснити йому перерахунок пенсії не на підставі довідки Запорізького обласного комісаріату від 25.05.2012 №ТЗ-49430, а на підставі наказів Міністерства оборони України від 28.01.2008 №25, 28.01.2011 №50, 25.06.2011 №355.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що премії носять тимчасовий характер, виплата їх дозволена за наявності певних умов тільки в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців, зокрема, у 2011 році. Норми законодавства в частині розміру фонду преміювання в установленому порядку не змінені.

Судом встановлено, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 1294 наказами Міністерства оборони України від 28.01.2008 №25, 28.01.2011 №50, 25.06.2011 №355 встановлено премії військовослужбовцям Збройних сил України: з 01.01.2008 - у розмірі 10 % до посадового окладу; з 01.11.2010 - у розмірі 55 % до посадового окладу; з 01.06.2011 - у розмірі 90 % до посадового окладу.

Суд виходив з того, що наказом Міністра оборони України від 25.06.2011 № 355 внесено зміни до наказу Міністра оборони України від 28.01.2011 № 50 «Про бюджетну політику Міністерства оборони України на 2011 рік», встановлено, що з 1 червня 2011 року (дата застосування цього наказу) встановлено розміри премій особам рядового, сержантського та старшинського складу - 125 відсотків посадового окладу; науково-педагогічним працівникам з числі військовослужбовців кафедр вищих військових навчальних закладів, які мають статус національних - 105 відсотків посадового окладу; іншим військовослужбовцям - 90 відсотків посадового окладу.

Судом встановлено, що премії є складовою грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, мають індивідуальний характер і залежить від результатів служби конкретного військовослужбовця, індивідуальні заслуги якого не можуть бути розповсюджені на осіб, що перебували на цій посаді в попередні роки.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що встановлення відповідної премії у зв`язку із прийняттям, зокрема, наказу Міністра оборони України від 25.06.2011 № 355 не є підставою для перерахунку пенсії раніше призначеної пенсії позивачу відповідно до ч.3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

З такими висновками суду апеляційної інстанції колегія суддів погоджується і вважає, що вони відповідають нормам матеріального та процесуального права і фактичним обставинам справи, а тому доводи наведені в касаційній скарзі, висновки суду не спростовують і є безпідставними з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 3 статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Згідно з частиною 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Як вбачається з наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007р. №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців у розмірах згідно з додатками.

Підпунктом 2 пункту 5 цієї постанови №1294 Міністру оборони України дозволено здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 % посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

На виконання цієї постанови Міністр оборони України наказом № 50, із змінами, внесеними наказом № 355, встановив розміри премій військовослужбовцям у межах видатків, передбачених для їх грошового забезпечення в 2011 році. Зазначеними наказами встановлено премію особам рядового, сержантського та старшинського складу - 125 % посадового окладу; іншим військовослужбовцям - 90 % посадового окладу.

Згідно із правовим висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020р. у справі №592/5164/16-а, премія, яку позивач просив врахувати для обчислення нового розміру пенсії, має тимчасовий характер. Виплата такої премії дозволена за наявності підстав тільки в межах видатків, передбачених у кошторисі Міністерства оборони України для грошового забезпечення військовослужбовців у 2011 році. При цьому розмір такої премії для конкретного військовослужбовця заздалегідь не є фіксованим, а здебільшого залежить від якості та особливостей проходження ним військової служби. Накази Міністра оборони України № 50 та 355, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців у 2011 році, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії. Встановлені зазначеними наказами премії не можуть розповсюджуватися на колишніх військовослужбовців.

У справі що розглядається, позивач просив здійснити перерахунок пенсії відповідно до грошового забезпечення, визначеного в довідці Запорізького обласного військового комісаріату від 25.05.2012р. №ТЗ-49430, з врахуванням премії, встановленої відповідними наказами Міністра оборони України.

Враховуючи зазначений висновок Великої Палати Верховного Суду, колегія суддів вважає. що апеляційний суд обгрунтовано дійшов висновку про відсутність підстав для перерахунку пенсії позивача та прийняв рішення про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішення апеляційний суд правильно застосував норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустив, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Керуючись статтями 345, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2017р. - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає

Судді:

О.П. Стародуб

Я.О. Берназюк

В.М. Кравчук

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст