Кримінальна відповідальність за керування транспортом в стані сп’яніння: бути чи не бути

30.06.2020 | Автор: Нечваль Ян Вадимович
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube
Кримінальна відповідальність за керування транспортом в стані сп’яніння: бути чи не бути - 0_14029700_1593530870_5efb59f622475.jpg

У цій статті пропоную розібратись з питанням: «Чи буде кримінальна відповідальність за керування транспортним засобом в стані сп’яніння, а також за інші дії, за які наразі статтею 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – «КУпАП») передбачена адміністративна відповідальність?». Причиною для написання цього матеріалу стали безліч публікацій в мережі Інтернет, у яких йдеться про безумовне запровадження з 01.07.2020 кримінальної відповідальності за вказані вище дії.

ВІДЕО: Будет ли уголовная ответственность за нетрезвое вождение с 01 июля 2020 года

З 01.07.2020 набуде чинності Закон № 2617-VIII, яким вносяться зміни до Кримінального кодексу України (далі – «КК України»). Зокрема, КК України доповнюється ст. 286-1, яка встановлює кримінальну відповідальність за:

  • керування транспортними засобами в стані сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
  • передачу керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів;
  • відмову особи, яка керує транспортним засобом, від проходження медичного освідування на стан сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
  • вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування з метою встановлення стану сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого медичного освідування.

Для простоти розуміння всі вказані вище дії назвемо «Керування транспортом в стані сп’яніння».

Статтею 286-1 КК України також посилюється відповідальність за Керування транспортом в стані сп’яніння, у порівнянні з тією, що діє станом на сьогодні (на цьому зупинятись не будемо, оскільки в ст. 286‑1 КК України все зрозуміло розписано).

Крім цього, Закон № 2617-VIII передбачає виключення з КУпАП норм, які встановлюють адміністративну відповідальність за Керування транспортом (окрім суден) в стані сп’яніння.

Проте з кримінальною відповідальністю за Керування транспортом в стані сп’яніння не все так просто, як здається на перший погляд.

09.04.2020 у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону № 3314, яким пропонується внесення змін до Закону № 2617-VIII.

17.06.2020 Закон № 3314 прийнято Верховною Радою України, проте він не набрав чинності оскільки з 23.06.2020 знаходиться на підписі у Президента України. Наразі у відкритому доступі відсутній текст прийнятого Верховною Радою України Закону № 3314. Проте якщо такий текст буде відповідати тексту законопроекту до другого читання від 16.06.2020, то слід врахувати наступне.

Закон № 3314 передбачатиме виключення з Закону № 2617-VIII всіх положень, які встановлюють кримінальну відповідальність за Керування транспортом в стані сп’яніння, зокрема ст. 286-1 КК України, та залишення за Керування транспортом в стані сп’яніння адміністративної відповідальності, як це є станом на 30.06.2020.

Якщо вказаний проект буде підписано Президентом та опубліковано до 01.07.2020, то з 01.07.2020 жодної кримінальної відповідальності за Керування транспортом в стані сп’яніння не буде. Натомість за вказані дії залишиться лише адміністративна відповідальність, як це передбачено станом на 30.06.2020.

Проте може виникнути наступна ситуація: Закон № 3314 буде підписано та опубліковано після 01.07.2020. У такому випадку з 01.07.2020 до дати опублікування Закону № 3314 за Керування транспортом в стані сп’яніння буде встановлена кримінальна відповідальність, згідно зі ст. 286-1 КК України, а з дати його опублікування за такі дії буде повернуто адміністративну відповідальність.

У випадку якщо ж Президент України не підпише та поверне Закон № 3314 зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України, а Верховна Рада України повторно його не прийме, то з 01.07.2020 буде встановлена кримінальна відповідальність за Керування транспортом в стані сп’яніння, допоки її не відмінять (якщо це колись відбудеться).

Отже, враховуючи те нормативне регулювання, яке діє станом на 16:00 год 30.06.2020, кримінальній відповідальності за Керування транспортом в стані сп’яніння бути з 01.07.2020. Проте все може досить швидко змінитись, якщо набере чинності Закон № 3314, у редакції тексту законопроекту до другого читання від 16.06.2020.

Автор статті: Нечваль Ян Вадимович

3222
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные статьи
Популярные судебные решения
ЕСПЧ
1