Дитяча праця та торгівля людьми як нова підстава для відмови в участі в тендері (що склалося на практиці)

23.07.2020 | Автор: Савченко Олена
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube
Дитяча праця та торгівля людьми як нова підстава для відмови в участі в тендері (що склалося на практиці) - 0_15349300_1595485815_5f192e77257ff.jpg

Нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – закон), що набула чинності з 19.04.2020, додала кілька нових підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі. Однією з таких підстав є п. 12 ч. 1 ст. 17 закону: службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Читайте статтю: Оскарження публічних закупівель з 19.04.2020: лайфхак для учасників та нові виклики для замовників

Факт відсутності такої підстави підтверджується відповідними довідками.

Отже, для замовника закупівлі виникає необхідність сформулювати таку вимогу в тендерній документації, для учасника – виконати її. І тут, як завжди, на практиці виникає кілька можливих варіантів.

Замовник, по суті, має сформулювати по даній підставі дві вимоги до учасників: подання довідки на етапі подання тендерних пропозицій та подання довідки переможцем тендеру.

Якщо буквально читати ч.ч. 3 та 6 ст. 17 закону, то питань тільки більшає, бо звучать дані норми так:

3. Учасник процедури закупівлі в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті. Спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель.

6. Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.

Особливо плачевно виглядає друге речення ч.3, бо ж скільки ми з колегами його не читали і не радились – ніхто не може пояснити його однозначно, а багато хто взагалі не розуміє, що мав на увазі законодавець!

Інша проблема - пов'язана не з різночитанням норм, а з тим, що у нас, на жаль, часто щось створюється лише на папері (в законі, постанові тощо), а в реальності це не працює. Так, постановою КМУ від 18.04.2012 № 303 передбачалось (чи передбачається?) створення Єдиного державного реєстру злочинів торгівлі людьми, проте до цього часу такий реєстр не створений. Отже, відповідну довідку з нього отримати неможливо. Переможці тендерів масово ламають голову, де взяти (і протягом 10 днів після перемоги в тендері, завантажити в ел.систему) довідку про «невикористання дитячої праці та неторгівлю людьми» як вони її називають.

Читайте статтю: Нові штрафи за порушення у публічних закупівлях та як учаснику, права якого порушені замовником, ініціювати накладення штрафу на замовника

Часто на практиці замовники просто копіюють формулювання норм закону, не конкретизуючи, який саме документ має надати учасник\переможець, або ж вимагають довідки у довільній формі і від учасника, і від переможця.

Я вважаю, що у проблемних випадках завжди потрібно спиратися на офіційні роз'яснення таких проблемних питань компетентними органами (такі роз'яснення, правда, теж інколи суперечать закону і можна їх оскаржувати, але «маємо, що маємо»).

Найсвіжішим роз'ясненням компетентного органу з даного питання (а саме - Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України) є узагальнена відповідь № 3304-04/34835-06 від 03.06.2020 - https://me.gov.ua/InfoRez/DocumentsList?id=f2e30594-ba6c-420f-9c24-2a852415a884&tag=InforezKnowledgeDb&lang=uk-UA&fYear=2020

А саме:

Відсутність у учасника підстави по п.12 - надається учасниками в довільній формі, а переможцем - довідкою, виданою Міністерством внутрішніх справ України, для надання фізичним особам відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України.

Замовникам я б порадила конкретизувати в своїй тендерній документації названі вище вимоги (не просто скопіювати норми закону, а назвати конкретний документ, який мають подати учасники / переможець на кожному етапі тендеру – довідку в довільній формі / довідку МВС про відсутність судимості відповідно.

Це полегшить життя не тільки учасникам, а перш за все – самим замовникам, адже така конкретизація мінімізує ризики подальшого оскарження тендеру.

Автор статті: Савченко Олена

Читайте статтю: Коротко про наслідки визнання співпраці з ФОП (договорів ЦПХ) - трудовими відносинами

1370
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные статьи
ЕСПЧ
0