УХВАЛА26 березня 2020 рокуКиївсправа №140/2999/19адміністративне провадження №К/9901/8063/20Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:судді-доповідача - Тацій Л. В.,суддів: Стрелець Т. Г., Стеценка С. Г.,перевіривши касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року по справі № 140/2999/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області про визнання відмови неправомірною та зобов'язання вчинити дії, -УСТАНОВИЛ:07 жовтня 2019 року позивач, ОСОБА_1, звернувся до Волинського окружного адміністративного суду позовом до Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області, в якому просив:- визнати неправомірною відмову Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області щодо перерахунку та призначення державної соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім'ї, виходячи із вимог статті
46 Конституції України, в розмірі не нижчому прожиткового мінімуму для працездатних осіб;- зобов'язати Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області перерахувати та призначити державну соціальну допомогу, як малозабезпеченій сім'ї, виходячи із вимог статті
46 Конституції України, в розмірі не нижчому прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого в
Законі України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік, з урахуванням виплачених сум компенсації по догляду за інвалідом з дитинства 1-ї групи, субсидії на придбання твердого палива у розрахунку на місяць, субсидії на житлово-комунальні послуги у розрахунку на місяць (без урахування сплати до Пенсійного фонду України єдиного соціального внеску - підтримки у вигляді сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування), починаючи з 01 квітня 2019 року по 30 вересня 2019 року.Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.Вважаючи судові рішення такими, що ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, позивач подав касаційну скаргу, яку зареєстровано у Верховному Суді 23 березня 2020 року.За правилами частини
1 статті
334 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -
КАС України) за відсутності підстав для залишення касаційної скарги без руху, повернення касаційної скарги чи відмови у відкритті касаційного провадження суд касаційної інстанції постановляє ухвалу про відкриття касаційного провадження у справі.При вирішенні питання про відкриття касаційного провадження у справі колегією суддів встановлено таке.Предметом розгляду в цій справі є оскарження дій Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області щодо відмови у перерахунку та призначенні державної соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім'ї, виходячи із вимог статті
46 Конституції України, в розмірі не нижчому прожиткового мінімуму для працездатних осіб.Таким чином, спір у даній справі виник з приводу оскарження фізичною особою рішення та дій суб'єкта владних повноважень щодо призначення соціальної допомоги.Колегія суддів перевірила наведені в касаційній скарзі обґрунтування підстав для відкриття касаційного провадження у справі, дослідила додані до скарги матеріали і дійшла висновку про наступне.Частиною
3 статті
3 КАС України передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.Відповідно до частини
1 статті
257 КАС України визначено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.Як вбачається з тексту судового рішення суду першої інстанції, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.Пункт
8 частини
2 статті
129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.Наведеним конституційним положенням кореспондують положення статті
14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" і статті
13 КАС України.Згідно частини
1 статті
328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених частини
1 статті
328 КАС України.Пунктом
2 частини
5 статті
328 КАС України обумовлено, що не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до Пунктом
2 частини
5 статті
328 КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо:а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до Пунктом
2 частини
5 статті
328 КАС України позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.За змістом пункту
3 частини
6 статті
12 КАС України для цілей пункту
3 частини
6 статті
12 КАС України справами незначної складності є справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.Таким чином, справа в силу пункту
3 частини
6 статті
12 КАС України віднесена до справ незначної складності.Відповідно до частини
5 статті
328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню:1) рішення, ухвали суду першої інстанції та постанови, ухвали суду апеляційної інстанції у справах, рішення у яких підлягають перегляду в апеляційному порядку Верховним Судом;2) судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до частини
5 статті
328 КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо:а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до частини
5 статті
328 КАС України позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.Судові рішення, ухвалені у справах незначної складності, підлягають касаційному оскарженню у виключних випадках, виключний перелік яких передбачений підпунктами "а " - "г" пункту
2 частини
5 статті
328 КАС України.В касаційній скарзі позивач посилається на те, що дана справа підлягає касаційному оскарженню на підставі підпунктів "а " та "в" пункту
2 частини
5 статті
328 КАС України, зазначаючи, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики та має виняткове значення, для учасника справи, як працездатної особи, яка здійснюючи догляд за інвалідом з дитинства 1-ї групи та позбавлена можливості працювати, заробляти на своє життя та забезпечувати себе прожитковим мінімумом.Оцінивши доводи касаційної скарги та правове значення цієї справи для формування єдиної правозастосовної практики, колегія суддів вважає, що посилання скаржника на положення підпункту "а" пункту
2 частини
5 статті
328 КАС України є необґрунтованими, оскільки на поточний день ухвалені у цій справі судові рішення не впливають на кінцеве формування судової практики та не змінюють її. А посилання скаржника на існування обставин визначених підпунктом "в" пункту
2 частини
5 статті
328 КАС України має загальний характер та притаманне кожній аналогічній справі.Інші обґрунтовані посилання на існування обставин передбачених підпунктами "а" - "г" пункту
2 частини
5 статті
328 КАС України у касаційній скарзі відсутні та такі обставини не вбачаються з поданих матеріалів касаційної скарги.Характер спірних правовідносин, предмет і категорія спору, коло учасників спірних правовідносин, правозастосовча практика, що складалася з приводу спорів цієї категорії, непоодинока кількість справ з подібними позовними вимогами, відсутність ознак, які роблять цю касаційну скаргу відмінною від інших, дають підстави вважати, що судові рішення, які ухвалені у справі № 140/2999/19, як у справі незначної складності, не підлягають касаційному оскарженню.Відповідно до пункту
1 частини
1 статті
333 КАС України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.Таким чином, оскільки оскаржувані судові рішення прийняті у справі незначної складності, передбачені пунктом
2 частини
5 статті
328 КАС України виняткові обставини відсутні і обґрунтування щодо їх наявності не наведено, тому у відкритті касаційного провадження у даній справі слід відмовити.Суд враховує правову позицію Європейського суду з прав людини, висловлену в ухвалі щодо неприйнятності у справі
Азюковська проти України (Azyukovska v.Ukraine) від 09 жовтня 2018 року (заява № 26293/18), в якій заявником оскаржувалась відмова суду касаційної інстанції у відкритті касаційного провадження у зв'язку з віднесенням справи до категорії справ незначної складності. Так, Суд вказав, що застосування критерію малозначності справи у цій справі було передбачуваним, справа розглянута судами двох інстанцій, які мали повну юрисдикцію, заявниця не продемонструвала наявності інших виключних обставин, які за положеннями кодексу могли вимагати касаційного розгляду справи.На підставі вищенаведеного та керуючись статтями
257,
328,
333,
359 Кодексу адміністративного судочинства України, -УХВАЛИВ:Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року по справі № 140/2999/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Маневицької районної державної адміністрації Волинської області про визнання відмови неправомірною та зобов'язання вчинити дії.Надіслати скаржнику копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами.Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та оскарженню не підлягає.Суддя-доповідач Тацій Л. В.Суддя Стрелець Т. Г.Суддя Стеценко С. Г.