Головна Блог Аналітична стаття Статті Мораторій на податкові перевірки: свіже судове рішення - Справа № 640/18314/21

Мораторій на податкові перевірки: свіже судове рішення - Справа № 640/18314/21

25.07.2022
Переглядів : 3395

Суд скасував Постанову КМУ №89, якою раніше будо розширене коло перевірок, які мають право проводити податківці під час коронавірусного карантину. Карантин все ще триває. А що з перевірками?

05.07.2022 р. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою у справі №640/18314/21 скасував постанову КМУ від 03.02.2021 р. №89. Які наслідки це матиме для платників податків?

Коротко нагадаємо, що Постанова КМУ №89 скоротила строк дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, в частині дії карантинного мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб. І всі дозволені перевірки стосуються саме окремих документальних та фактичних перевірок за правилами ПКУ.

Чому ця постанова була оскаржена?

Так, в суді наголосили, що до основних завдань КМУ належать, зокрема, забезпечення проведення бюджетної, фінансової, цінової, інвестиційної, податкової, структурно-галузевої політики, політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, охорони здоров`я, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; організація і забезпечення провадження зовнішньоекономічної діяльності, митної справи; спрямування та координація роботи міністерств, інших органів виконавчої влади, здійснення контролю за їх діяльністю.

І хоча Постанова №89 й була прийнята відповідно до п. 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №909, яка надає Кабміну право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи, все ж судді вирішили скасувати цю постанову.

Адже мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу, ніж постанова, і зміни до якого вносяться виключно (!) законами (ст. 2 ПКУ). Що зрештою й було зроблено – законом були внесені зміни до ПКУ, а саме доданий п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.

Втім, головне, що сказали суди, можна окреслити наступним:

1. Право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

2. Конституційний Суд України неодноразово роз`яснював, що:

  • право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом, належить виключно ВРУ і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам;
  • права делегування законодавчої функції парламентом іншому органу влади (у даному випадку КМУ) Конституцією України не передбачено.

Таким чином, Кабмін не може вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст