Главная Блог Аналитические статьи Статьи Як розмежувати адміністративну (ст. 210 КУпАП) та кримінальну (ст. 337 КК України) відповідальність за порушення правил військового обліку

Як розмежувати адміністративну (ст. 210 КУпАП) та кримінальну (ст. 337 КК України) відповідальність за порушення правил військового обліку

04.01.2024
Просмотров : 15787

Після початку повномасштабної війни в Україні досить актуальним стало надання правової оцінки діям та/або бездіяльності тих військовозобов’язаних осіб, які допустили порушення правил військового обліку в той чи інший спосіб.

Останнім часом почастішали випадки, коли працівники поліції зупиняють чоловіків і повідомляють їм про те, що вони знаходяться в базі розшуку «ухилянтів» АРМОР (це інтегрована інформаційно-пошукова система МВС України, назва розшифровується як «Автоматизоване робоче місце оперативного робітника») буцімто у зв’язку зі скоєнням ними адміністративного порушення правил військового обліку. Хоча насправді жодних порушень людина ще не вчиняла.

Водночас, з боку окремих фахівців, в т.ч. в публічному просторі, спостерігається досить поширена тенденція консультувати військовозобов’язаних на випадок їхньої зустрічі з представниками ТЦК та СП по принципу: «нічого не роби», «нікуди не ходи», «нічого не підписуй» тощо.

На мою думку, така практика, деякою мірою, є безвідповідальною та непрофесійною, і в окремих випадках може призвести до серйозних наслідків саме для військовозобов’язаного, що слідує таким рекомендаціям. Адже військовозобов’язаний повинен чітко усвідомлювати та знати, де закінчуються його обов’язки, і починаються його права, коли він вступає у правовідносини з працівниками ТЦК та СП.

Тому в цій публікації буде присвячено увагу основним питанням, що стосуються складу адміністративного порушення правил військового обліку. Ми з’ясуємо, з якого моменту таке адміністративне порушення переростає в кримінально каране ухилення від військового обліку, та які правові наслідки за скоєння цих правопорушень настають в такому разі для військовозобов’язаних.

В цьому контексті також звернемо увагу на те, яким чином національні суди розмежовують адміністративні та кримінальні правопорушення у сфері дотримання правил військового обліку (ст. 210 КУпАП та ст. 337 КК України) на основі проаналізованих вироків за період з 2022 по 2023 роки.

Чим відрізняються стаття 210 КУпАП та стаття 337 КК України?

Насамперед порівняємо диспозиції та санкції статей 210 КУпАП та 337 КК України:

Оскільки ми живемо в особливому періоді (тобто в режимі воєнного стану), то притягнення до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку відбувається на сьогодні тільки за частиною другою ст. 210 КУпАП.

Які є правила військового обліку та де вони прописані?

Для того, щоб розуміти, що вважається порушенням правил військового обліку, слід для початку розібратись, а які взагалі існують правила військового обліку. Тому що зачасту саме це питання стає першою великою несподіванкою та відкриттям для військовозобов’язаних.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст