Після початку повномасштабної війни в Україні досить актуальним стало надання правової оцінки діям та/або бездіяльності тих військовозобов’язаних осіб, які допустили порушення правил військового обліку в той чи інший спосіб.
Останнім часом почастішали випадки, коли працівники поліції зупиняють чоловіків і повідомляють їм про те, що вони знаходяться в базі розшуку «ухилянтів» АРМОР (це інтегрована інформаційно-пошукова система МВС України, назва розшифровується як «Автоматизоване робоче місце оперативного робітника») буцімто у зв’язку зі скоєнням ними адміністративного порушення правил військового обліку. Хоча насправді жодних порушень людина ще не вчиняла.
Водночас, з боку окремих фахівців, в т.ч. в публічному просторі, спостерігається досить поширена тенденція консультувати військовозобов’язаних на випадок їхньої зустрічі з представниками ТЦК та СП по принципу: «нічого не роби», «нікуди не ходи», «нічого не підписуй» тощо.
На мою думку, така практика, деякою мірою, є безвідповідальною та непрофесійною, і в окремих випадках може призвести до серйозних наслідків саме для військовозобов’язаного, що слідує таким рекомендаціям. Адже військовозобов’язаний повинен чітко усвідомлювати та знати, де закінчуються його обов’язки, і починаються його права, коли він вступає у правовідносини з працівниками ТЦК та СП.
Тому в цій публікації буде присвячено увагу основним питанням, що стосуються складу адміністративного порушення правил військового обліку. Ми з’ясуємо, з якого моменту таке адміністративне порушення переростає в кримінально каране ухилення від військового обліку, та які правові наслідки за скоєння цих правопорушень настають в такому разі для військовозобов’язаних.
В цьому контексті також звернемо увагу на те, яким чином національні суди розмежовують адміністративні та кримінальні правопорушення у сфері дотримання правил військового обліку (ст. 210 КУпАП та ст. 337 КК України) на основі проаналізованих вироків за період з 2022 по 2023 роки.
Чим відрізняються стаття 210 КУпАП та стаття 337 КК України?
Насамперед порівняємо диспозиції та санкції статей 210 КУпАП та 337 КК України:
Оскільки ми живемо в особливому періоді (тобто в режимі воєнного стану), то притягнення до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку відбувається на сьогодні тільки за частиною другою ст. 210 КУпАП.
Які є правила військового обліку та де вони прописані?
Для того, щоб розуміти, що вважається порушенням правил військового обліку, слід для початку розібратись, а які взагалі існують правила військового обліку. Тому що зачасту саме це питання стає першою великою несподіванкою та відкриттям для військовозобов’язаних.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.