ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"07" липня 2016 р. м. Київ К/800/12762/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Карася О.В. (головуючого), Лосєва А.М., Рибченка А.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.11.2013 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2014 по справі № 826/14797/13-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрпросторг"
до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариством до суду заявлений позов до Державної податкової інспекції про визнання незаконними дій Державної податкової інспекції щодо проведення зустрічної звірки, результати якої оформлені актом від 21.05.2013№ 1758/22-4/38347590 про неможливість проведення зустрічної звірки, визнання незаконними дій щодо складення вказаного акту та зобов'язання Державної податкової інспекції вилучити з інформаційних баз даних органів доходів і зборів України акт від 21.05.2013№ 1758/22-4/38347590 про неможливість проведення зустрічної звірки Товариства з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з платником податків ТОВ "Лейтрейдторг" за лютий 2013 року.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.11.2013, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2014, позовні вимоги Товариства задоволено частково, визнано протиправними дії Державної податкової інспекції щодо проведення зустрічної звірки Товариства результати якої оформлені актом про неможливість проведення зустрічної звірки від 21.05.2013 № 1758/22-4/383475903, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із судовими рішеннями, Державна податкова інспекція до Вищого адміністративного суду України подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить зазначені судові рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства в повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді, перевіривши повноту встановлених обставин справи та правильність їх юридичної оцінки судами, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню на таких підставах.
Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що Державною податковою інспекцією здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ "Укрпросторг", результати яких оформлено актом від 21.05.2013 № 1758/22-4/38347590 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Укрпросторг" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з платником податків ТОВ "Лейтрейдторг" за лютий 2013 року".
Актом встановлено відсутність товарів (робіт, послуг) по ланцюгу постачання від ТОВ "Лейтрейдторг" до ТОВ "Укрпросторг" за лютий 2013 року, та відповідно, відсутність поставки товарів (робіт, послуг) від ТОВ "Укрпросторг" до контрагентів-покупців. Також, акт містить висновки, що правочини між ТОВ "Укрпросторг" та відображеними ним у додатку 5 до податкової декларації з ПДВ "Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів" за лютий 2013 року контрагентами-покупцями товарів (робіт, послуг), не спрямовані на реальне настання правових наслідків.
Задовольняючи частково позов суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у Державної податкової інспекції не було підстав здійснювати дії по проведенню зустрічної звірки, також відповідачем не надано суду документів на підставі яких ним проводилась вказана зустрічна звірка, а отже дії щодо її проведення, результати якої оформлені Актом про неможливість проведення зустрічної звірки № 1758/22-4/38347590 від 21.05.2013, є протиправними.
Так, відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідний порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Поряд з цим, наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 було затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.
Пунктом 4.4 названих Методичних рекомендацій визначено, що в разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Форма акту про неможливість проведення зустрічної звірки затверджена Додатком № 3 до згаданих Методичних рекомендацій. Відповідна форма, серед іншого, передбачає внесення до акту про неможливість окремих відомостей, що стосуються суб'єкта проведення звірки.
При цьому, слід зауважити, що п. 15 Додатку №3 Методичних рекомендацій передбачає зазначення встановлених даних про проведений аналіз наявної в органі ДПС інформації та її документального підтвердження, з приміткою, що у разі наявності зазначається й інша інформація (в т. ч. отримана від підрозділів податкової міліції), що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті.
Зі змісту викладеного випливає, що дії з оформлення результатів зустрічної звірки актом про неможливість проведення зустрічної звірки не створюють будь-яких правових наслідків, а вчинення податковими органами дій по проведенню зустрічних звірок прямо передбачено у повноваженнях органів державної податкової служби. Тобто, дії по проведенню зустрічних звірок є частиною процесу реалізації податковим органом повноважень, наданих йому чинним законодавством. Проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.
Проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків виключно у випадку коли дані, отримані за результатами проведення зустрічних звірок, можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина, у свою чергу, згідно з пп. 78.1.1 пп. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України є підставою для призначення податкової перевірки.
При розгляді даного спору, судам слід було виходити з того, що оскільки дії з проведення зустрічної звірки та зі складання акту за їх результатами, з відображенням в ньому відповідної інформації, не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, та враховуючи, що податковий орган має законодавчо визначене право на проведення таких звірок з відповідним їх оформленням, то дії контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки, яка оформлена відповідним актом, не можуть вважатись протиправними.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.