Главная Блог Аналитические статьи Дайджесты Огляд практики ВС від Ростислава Кравця, що опублікована з 24 по 30 червня 2023 року

Огляд практики ВС від Ростислава Кравця, що опублікована з 24 по 30 червня 2023 року

03.07.2023
Просмотров : 1409

Велика палата з трудом видала за тиждень одну постанову щодо повноважень прокурора і судді-трирічки додали до словникового запасу правників ще один вираз — засадничі положення. Хоча постанова й одна, але відступ в ній від сформованої практики зроблено, як я неодноразово повторював слова свого знайомого з військової кафедри — стабільність це знака майстерності.

Також до огляду увійшла практика ЄСПЛ за квітень, де ЄСПЛ зробив висновок про можливість оскарження неправомірних дій правоохоронців в адміністративному порядку на відміну від науковців-теоретиків та суддів трирічок з Великої палати, а також огляд за це ж час практики ВС-КГС.

За цей період, рекомендую звернути увагу на наступні ухвали, постанови й рішення:

Постанова ВП ВС про представництво прокурором інтересів місцевої ради при оскарженні договору на постачання природного газу школі

Справа № 905/1907/21

Судді трирічки поповнили словниковий запас і тепер є не тільки виснування, адвокатка, а завдяки цій постанові — засадничі положення. Неефективність побудованого місцевого самоврядування та відсутність самостійності у прийнятті рішень призводить до негативних наслідків для держави.

Суд зазначив:

10.1. У відносинах щодо розрахунків з постачальником природного газу за договором комунальний заклад, який є розпорядником бюджетних коштів, виступає не як суб'єкт владних повноважень, а як сторона у зобов'язальних правовідносинах (див. mutatis mutandis висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у підпунктах 6.27-6.29 постанови від 13.11.2019 у справі № 922/3095/18 та підпунктах 6.30-6.32 постанови від 23.10.2019 у справі № 922/3013/18).

10.2. Використання коштів місцевого бюджету становить суспільний інтерес та стосується прав та інтересів великого кола осіб - мешканців відповідної області. Завданням органу місцевого самоврядування є забезпечення раціонального використання майна та інших ресурсів, що перебувають у комунальній власності. Неефективне витрачання коштів місцевого бюджету, зокрема шляхом укладення підконтрольним органу місцевого самоврядування комунальним закладом незаконних правочинів, може порушувати економічні інтереси відповідної територіальної громади.

10.3. Оскільки засновником комунального закладу та власником його майна є територіальна громада в особі органу місцевого самоврядування, що фінансує і контролює діяльність такого комунального закладу, а також зобов'язаний контролювати виконання обласного бюджету, зокрема законність та ефективність використання зазначеним закладом коштів цього бюджету за договорами про закупівлю товарів, то вказаний орган місцевого самоврядування є особою, уповноваженою на вжиття заходів представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, інтереси якої є складовою інтересів держави, пов'язаних із законним та ефективним витрачанням коштів обласного бюджету. Схожі висновки викладені у постановах КГС ВС від 22.12.2022 у справі № 904/123/22, від 26.10.2022 у справі № 904/5558/20 (підпункти 5.50, 5.51) та від 21.12.2022 у справі № 904/8332/21 (пункт 33).

Крім цього, рекомендую звернути увагу на наступну судову практику і роз'яснення:

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст