Чому підписаний законопроєкт №12089 (закон 4292-IX від 12.03.2025) так званий "закон про захист прав добросовісного набувача" - це добре і корисно?
Закон, викликав певні дискусії в суспільному просторі, які отримали новий виток 07.04.25 р. у зв'язку із новиною про підписання цього закону Президентом.
Я маю певний досвід судів з прокуратурою, тому можу оцінювати цей закон з практичного боку.
Передумови.
1. Є така штука як позовна давність, загальна - 3 роки, за певними видами приватизації - 3 місяці. Ціль законодавця тут зрозуміла - підживлення впевненості інвесторів в тому, що їм не доведеться проходити тривалі судові процедури і доказувати, що вони не олені, а заплатили державі грошей, на визначених державою умовах і спокійно отримати актив. А довіра ця була істотно підірвана через те що майже по кожній більш-менш помітній приватизації прокуратурою подаються позови з метою її скасування, хоч місцеве самоврядування проводило приватизацію, хоч Фонд державного майна України.
І тут дуже важливо - зверніть увагу що це далеко не 10 років і положення про позовну давність діють дуже давно.
Таким чином, інвестори могли розраховувати на позовну давність, що якщо до них прийдуть з "пропозицією від якої неможливо відмовитись" через певний час вони матимуть ефективний і простий інструмент захисту.
2. Потім, стараннями прокуратури в 2018 році з'явилась практика, що позови про повернення майна, якщо таке майно (ТУТ ВАЖЛИВО) є земельною ділянкою водного фонду, є насправді негаторними, а не віндикаційними. Докладніше - шо воно таке дивіться мій попередній пост. Головне - 1) це взаємовиключні різновиди вимог 2) за негаторними позовами не застосовується позовна давність. В постанові, яка утворила цю практику була окрема думка, в просторі суддівського розсуду, який без сумнівів існував в тій справі, суд схилився до того, до чого схилився і щодо земель водного фонду юридична логіка тут була. Хоча юридична логіка була б і в протилежному рішенні, але суд вирішив те що вирішив і рішення набрало законної сили, утворивши обов'язкову правову позицію.
І тут би прокуратурі радіти і потрошки використовувати цю практику суто в спорах щодо земель водного фонду. АЛЕ Ж - ні. Вартові державних інтересів почали натягувати цю практику на ВСІ спори щодо оскарження результатів приватизації, бо це ж так зручно - вжух! і позовної давності нема.
Як я і писав вище - позови подавалися без розбору - є позиція чи нема, спробуйте направити запит щодо погоджень найбільш одіозних і відомих позовів Генпрокуратурою (пробачте - ОГП). Таке погодження обов'язкове за внутрішнім порядком прокуратури. Вам або нічого не дадуть, або дадуть щось несуразне.
Я не буду тут спекулювати на тему персональної зацікавленості працівників прокуратури в поданні таких позовів незалежно від підстав, так би мовити – де інтерес прокурора – там і державний інтерес. Деякі учасники таких процесів кажуть, що до них доходила комунікація з певними пропозиціями.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.